KUALA LUMPUR: Peruntukan RM300,000 kepada semua Ahli Parlimen bagi program Bantuan Bakul Makanan seperti yang diumumkan dalam Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) mula disalurkan hari ini.

Pejabat Perdana Menteri (PMO) dalam satu kenyataan memaklumkan peruntukan itu turut diberikan kepada Ahli Parlimen pembangkang.

"Peruntukan ini bagi memperkasakan program Bantuan Bakul Makanan sedia ada untuk memastikan pelaksanaan yang lebih terangkum dan efektif kepada kumpulan sasar di seluruh negara.


Peruntukan program Bantuan Bakul Makanan ditambah

"Bagi kawasan Parlimen Gerik dan Batu Sapi, peruntukan ini akan disalurkan melalui Pejabat Daerah dan Tanah Hulu Perak, Gerik dan Majlis Perbandaran Sandakan," kata PMO dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut PMO, Program Bantuan Bakul Makanan merupakan inisiatif sedia ada yang diteruskan pada masa sama dipertingkatkan bagi memenuhi keperluan golongan yang terkesan.

Dalam pengumuman pada Isnin lalu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin antara lain turut mengumumkan dana sebanyak RM10 juta diperuntukkan bagi tujuan Bantuan Bakul Makanan khusus untuk masyarakat Orang Asli.