KUALA LUMPUR: Pendekatan holistik untuk menambah baik sistem pengangkutan Malaysia amat diperlukan bagi mencapai sasaran 40 peratus penggunaan pengangkutan awam dalam dekad akan datang, seperti yang ditetapkan dalam Dasar Pengangkutan Negara 2019-2030.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana Malaysia Bhd, Mohd Azharuddin Mat Sah berkata untuk mencapai sasaran itu ia memerlukan pandangan holistik terhadap perancangan kerajaan, termasuklah pihak berkuasa tempatan, di samping memastikan pengangkutan 'first mile' dan 'last mile' adalah optimum, berkesan dan cekap untuk pengguna.

Bercakap semasa forum yang dianjurkan sempena Sidang Kemuncak Pengangkutan Kebangsaan 2022, bertemakan 'Pengangkutan Mampan untuk Pemulihan Ekonomi', beliau menyatakan bahawa penggunaan pengangkutan awam pada masa ini kurang daripada 20 peratus di Lembah Klang.

Di negara lain, peratusan penggunaan pengangkutan awam biasanya melebihi 60 peratus, katanya.

Mohd Azharuddin merupakan salah seorang ahli panel semasa sesi forum bertajuk 'Pengangkutan Rel - Pencetus Perubahan dalam Pengangkutan Malaysia'.

Mengenai perkhidmatan bas, beliau menggesa kerajaan negeri mewujudkan lorong bas khusus bagi memastikan bas tidak berkongsi jalan dengan kereta kerana ini menyebabkan kesesakan.

Ketua Pegawai Eksekutif Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd, Datuk Mohd Zarif Hashim berkata, rancangan untuk projek masa depan bukan sahaja mengenai pembinaan infrastruktur, tetapi juga mengenai integrasi pengangkutan awam yang lancar di negara ini.

"Kita perlu mengubah paradigma daripada pembangunan pembinaan infrastruktur tulen kepada lebih holistik, dari segi ekonomi dan sosial," tambahnya.

Sementara itu, mengenai Prasarana, Mohd Azharuddin berkata syarikat itu menyasarkan untuk meningkatkan jumlah penumpangnya ke tahap prapandemik menjelang suku kedua 2023.

"Dengan pembukaan semula ekonomi, kami menjangkakan penumpang kami pulih sebanyak 80 peratus (daripada tahap prapandemik) tahun ini dan sebanyak 100 peratus menjelang tahun depan," katanya sambil menambah jumlah penumpangnya ialah 500,000 orang pada Januari. 2022.

Sebelum ini, Transit Aliran Massa (MRT) Prasarana laluan Kajang merekodkan purata penumpang harian sebanyak 205,168 pengguna pada 2019 (pra-covid), tetapi menjunam kepada purata 60,973 pengguna sehari semasa kemuncak pandemik pada 2021.

Bagi Transit Aliran Ringan (laluan Kelana Jaya), purata penumpang harian berada pada 319,555 pada 2019 tetapi ia telah menurun kepada purata 80,689 pada 2021.

-- BERNAMA