Seorang penganggur didakwa di Mahkamah Sesyen Ipoh pada Khamis atas tiga tuduhan rasuah melibatkan RM100,000, kononnya untuk diberi kepada pegawai kerajaan negeri Perak bagi membantu mendapatkan kelulusan projek melombong pasir di sekitar Perak, empat tahun lalu.

Tertuduh, Abdul Munif Ali, 52 tahun, bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan ke atasnya dibacakan di hadapan Hakim S. Indra Nehru.

Mengikut pertuduhan pertama, dia didakwa secara rasuah meminta wang tunai RM10,000 daripada Rashid Mat Desa, kononnya untuk dibayar kepada Suzana Mat Noor, Pembantu Khas kepada Pegawai Kewangan negeri pada pukul 10.30 pagi 2 Februari 2015.

Bagi pertuduhan kedua, dia didakwa secara rasuah menerima suapan RM10,000 kononnya untuk diberikan kepada pegawai kerajaan negeri Perak untuk mendapatkan dokumen sulit kerajaan serta membantu mendapatkan projek melombong pasir, kira-kira jam 6 petang 4 Februari 2015 di Old Town White Coffee, Ipoh Garden, di sini.

Dia juga dituduh pada tarikh, masa dan tempat yang sama, secara rasuah meminta wang tunai RM80,000 daripada Nor Azman Hashim.

Wang itu kononnya untuk diberi kepada pegawai kerajaan negeri Perak bagi mendapatkan kelulusan permohonan projek melombong pasir di sekitar Perak yang dipohon oleh Rashid Mat Desa dan Nor Azman Hashim.

Ketiga-ketiga pertuduhan dijalankan mengikut Seksyen 16 (b)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 (Akta 694) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta yang sama.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan denda minimum lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 atau mengikut mana-mana yang lebih tinggi.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Nurdihana Rosdi.

Hakim menetapkan jaminan sebanyak RM12,000 ke atas tertuduh dan 4 September ini sebagai tarikh sebutan semula kes.