KUALA LUMPUR: Seorang pengarah syarikat pembekal tenaga kerja mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan mengemukakan dokumen palsu kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) bagi menuntut insentif di bawah Program Penjana Kerjaya 2.0 berjumlah RM1.19 juta.

S. Ratah, 54, selaku pemilik syarikat Star Skill Sdn Bhd didakwa memberi borang pengesahan pekerja bagi program insentif pengambilan pekerja atas nama syarikat itu bertarikh 3 dan 6 Mei 2021 bagi menuntut insentif di bawah program tersebut berjumlah RM1,194,440 kepada dua pegawai perkhidmatan pekerjaan pejabat Perkeso.

Wanita itu dituduh memperdayakan Perkeso iaitu borang pengesahan itu mengandungi pernyataan palsu tentang nama pekerja baharu sedangkan 12 orang dalam senarai pekerja yang dinamakan dalam borang tersebut bukan pekerja syarikat berkenaan.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Wisma Perkeso, Jalan Tun Razak, Kampung Baru di sini, sekitar Mei 2021.

Pertuduhan dilakukan mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali nilai butir matan palsu itu atau RM10,000, mengikut mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya SPRM Mohamad Fadhly Mohd Zamry memohon jaminan RM50,000 dengan seorang penjamin serta syarat tambahan tertuduh perlu menyerahkan pasport kepada mahkamah dan melapor diri di pejabat SPRM berhampiran sebulan sekali sehingga kes selesai.

"Jumlah jaminan itu adalah munasabah kerana ia melibatkan nilai yang tinggi iaitu melebihi RM1 juta selain bagi memastikan tertuduh hadir ke mahkamah pada setiap tarikh yang ditetapkan," katanya.

Peguam Tarlochan Singh Dhaliwal mewakili tertuduh memohon jaminan antara RM15,000 hingga RM20,000 atas alasan anak guamnya tidak mempunyai pendapatan tetap memandangkan syarikatnya telah muflis selain mempunyai masalah kesihatan yang memerlukan rawatan susulan.

Hakim Suzana Hussin membenarkan jaminan RM45,000 dengan seorang penjamin serta syarat tambahan tertuduh perlu menyerahkan pasport kepada mahkamah dan melapor diri di pejabat SPRM berhampiran sebulan sekali sehingga kes selesai.

Mahkamah menetapkan 14 Mac ini untuk sebutan semula kes.

-- BERNAMA