SEREMBAN: Terdapat peningkatan ketibaan pelancong asing di beberapa lapangan terbang di seluruh negara sejak beberapa hari lepas berikutan langkah kerajaan mengecualikan visa selama 30 hari untuk pelawat dari China dan India mulai 1 Dis lepas.

Anthony Loke (PH-Chennah) yang juga Menteri Pengangkutan berkata malah kemasukan pelancong luar negara ke Malaysia juga dijangka terus meningkat menjelang tahun hadapan dan ia perlu diambil peluang oleh Negeri Sembilan yang berada berhampiran pintu utama negara.

"Justeru, kerajaan negeri perlu meningkatkan promosi dan produk pelancongan supaya pertambahan kedatangan pelancong itu akan turut memberi tempias kepada negeri ini. Beberapa hari ini, lapangan terbang seluruh negara mulai sesak kerana pertambahan pelancong.

Jadi kita perlu berusaha dan ada strategi tertentu untuk menarik pelancong, semua daerah ada tarikan, mesti ada usaha berterusan," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan (2024) pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Negeri Sembilan di sini pada Selasa.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini dilaporkan berkata pengecualian itu merupakan tambahan kemudahan pengecualian visa sedia ada yang kini dinikmati rakyat dari Negara Teluk dan lain-lain negara di Asia Barat.

Ahli Parlimen Seremban itu berkata kementeriannya juga sedang memohon kelulusan Kementerian Ekonomi bagi menjadikan stesen baharu kereta api moden di sini sebagai sebahagian daripada Projek Landasan Berkembar Lembah Klang Fasa 2 (KVDT2) di antara Seremban dan Kuala Lumpur.

"Ini bagi memastikan pembinaan projek kereta api di tapak asal di sini dapat dilaksanakan segera. Kita nak jadikan stesen kereta api itu sebagai pusat pembangunan atau mercu tanda penting bagi Seremban," katanya.

Beliau berkata justeru, pihak berkuasa tempatan diharapkan dapat memberikan kelulusan untuk memulakan projek berkenaan dengan kadar segera supaya ia mampu disiapkan dalam tempoh 24 bulan atau sebelum 2026 yang diisytiharkan Tahun Melawat Malaysia.

Loke berkata projek kereta api itu tidak akan menganggu fakad atau bahagian hadapan bangunan stesen kereta api sedia ada ketika ini sekali gus bagi mengekalkan sejarahnya.

Yew Boon Lye (PH-Chuah) pula menyuarakan isu masalah air di beberapa kawasan di Port Dickson dan perlu diberi perhatian oleh kerajaan negeri dan Syarikat Air Negeri Sembilan (SAINS) berikutan kawasan berkenaan terputus bekalan air hampir setengah bulan pada bulan lepas.

Beliau mencadangkan SAINS mengadakan perbincangan dengan Syarikat Air Selangor bagi menyalurkan bekalan air sekiranya terdapat sebarang masalah bekalan air di kawasan Chuah, terutama di Kampung Baru Tanah Merah Site A seperti yang pernah dilaksanakan sebelum ini.

Mohd Razi Mohd Ali (BN-Sungai Lui) pula mencadangkan supaya kawasan ladang Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) dijadikan hab pengeluaran ruminan sekali gus meningkatkan pengeluaran bekalan daging haiwan ruminan di negeri ini.

"Secara tidak langsung ia menambah pendapatan bagi pengusaha terlibat. Pertanian merupakan sektor yang sangat penting di Negeri Sembilan dan diberikan peruntukan pembangunan sebanyak RM22.75 juta (dalam Belanjawan negeri 2024)," katanya.

Persidangan bersambung esok.

-- BERNAMA