Semua pengendali bas ekspres di Hentian Duta dan Pudu Sentral tetap perlu berpindah ke Terminal Bersepadu Selatan (TBS) di Salak Selatan, kata Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar.

Beliau berkata setakat ini belum ada tarikh khusus untuk perpindahan itu dan SPAD masih meneruskan perbincangan dengan pihak berkepentingan termasuk mengambil kira pendapat awam.

"Tarikh pindah masih belum ditetapkan tetapi saya fikir kami tidak boleh tangguhkannya terlalu lama. Kami juga tidak mahu lakukannya tergesa-gesa. Ini hanya akan menyusahkan semua orang," katanya selepas melancarkan Kempen Kesedaran dan Pematuhan Kod Amalan Industri (ICOP) SPAD (SPAD ICOP) di sini, Selasa.

Syed Hamid berkata keadaan di TBS lebih sistematik dan selesa dengan pelbagai kemudahan disediakan termasuk pengangkutan awam.

Perpindahan itu selain mengelakkan kesesakan lalu lintas di pusat bandar, turut bertujuan mengekang kegiatan ulat tiket di dua hentian bas sedia ada, katanya.

Keputusan untuk memindahkan perkhidmatan bas di kedua-dua hentian tersebut sebelum ini mendapat reaksi pelbagai termasuk mendesak SPAD mengkaji semula perkara itu terutamanya daripada sudut pengguna.

Difahamkan kira-kira 1,000 perjalanan dari Hentian Duta menuju ke utara dengan purata 30,000 penumpang setiap hari.

Kempen SPAD ICOP diadakan untuk meningkatkan kesedaran dan pematuhan terhadap had laju kenderaan 90 km/j sebagai syarat lesen pengendali yang telah ditetapkan kepada bas dan kenderaan barangan.

Syed Hamid berkata lebih 3,000 pengendali telah menjalani latihan SPAD ICOP-Keselamatan yang diadakan sejak November 2012 hingga Oktober tahun lepas, merangkumi penerangan dan keperluan memasang Sistem Penentu Kedudukan Global (GPS)

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata sebanyak 12,600 bas ekspres, lori dan teksi dikompaun dari Jun 2011 sehingga kini atas beberapa kesalahan termasuk memandu melebihi had laju.