Rakyat Malaysia yang baru sahaja pulang dari India atau yang merancang ke negara itu, menghadapi masalah kerana pengurup wang tempatan telah membekukan dagangan mata wang India selepas New Delhi mengumumkan pemansuhan not Rs500 dan Rs1,000.

Pemantauan di beberapa outlet pengurup wang Jalan Masjid India dan di sekitar ibu negara mendapati ramai rakyat Malaysia serta pelancong India yang beratur di kaunter untuk menjual mata wang itu, berasa kecewa.

Satu daripada syarikat pengurup wang, Sky Xchange berkata, ia hanya boleh menasihatkan pelanggannya untuk menunggu pengumuman lanjut daripada kerajaan India.

"Diharapkan akan terdapat pengumuman baharu esok," kata juruwangnya, Mahiran Ibrahim kepada Bernama.

Menurutnya, kaunter pengurup itu terpaksa mengetepikan lebih 20 pelanggan yang datang untuk menjual kedua-dua not itu sejak memulakan perniagaan hari ini.

Pada Selasa, Perdana Menteri India, Narendra Modi mengumumkan not Rs500 dan Rs1,000 sekarang ini tidak lagi laku mulai tengah malam kerana ia akan digantikan dengan not baharu Rs500 dan Rs2,000 mulai 10 November.

Langkah itu bertujuan membanteras rasuah serta pemegangan tunai secara haram dan orang ramai boleh menukar not lama untuk not baharu di bank dalam tempoh 50 hari.

Kogilavani Muniappan, 43, yang akan ke India dalam tempoh dua minggu lagi berpendapat lebih banyak masa perlu diberikan kerana beliau tidak fikir pengurup wang tempatan akan menukar not lama mereka.

"Saya akan berlepas ke India dua minggu lagi dan saya berpendapat agak sukar untuk pergi ke bank (di India) dan menukar mata wang berkenaan, tetapi kita tidak ada pilihan. Untuk beratur di India bukanlah seperti di negara ini," katanya.

Seorang pekerja penghantar surat, George Raman berkata, beliau terkejut dengan langkah itu dan berharap akan terdapat pengumuman selanjutnya secepat mungkin kerana ia telah mencetuskan masalah kepada keluarganya.

"Saya sangat simpati kepada sesetengah pelancong India yang kehabisan ringgit dan perlu menukarkan wang mereka untuk hidup," katanya.

Beberapa jam selepas pengumuman yang orang ramai mempunyai 50 hari untuk mendeposit not lama ke dalam akaun bank atau pejabat pos, not terlibat hampir tidak berguna untuk berbelanja.

Not lama masih boleh digunakan dalam tempoh tiga hari akan datang di tempat terpilih di India, termasuk hospital kerajaan, kaunter tiket kereta api, bas, syarikat penerbangan serta stesen gas.

Ahli perniagaan yang ingin dikenali sebagai Nathan, 66, berkata, beliau terjejas dengan langkah itu kerana beliau mengimport tekstil dan pakaian dari India.

Sebagai pemegang kad Rakyat India Di Seberang Laut, beliau sering ke India dan mempunyai banyak not Rs500 dan Rs1,000 di negara tersebut.

"Saya tidak mempunyai cara cepat untuk menukar not terbabit atau akses segera kepada wang tunai di India. Dan menjelang tarikh perjalanan saya nanti, not itu sudah menjadi tidak bernilai," katanya.

Nathan berkata, walaupun kerajaan India berhasrat menyediakan peruntukan untuk orang ramai yang tiba atau berlepas dari lapangan terbang menukar not mereka, tidak ada jangka masa diberikan.

"Ini bermakna seseorang itu perlu pergi ke India secepat mungkin," tambah beliau.

Seorang lagi yang kerap mengunjungi India, D.Priya, 31 berkata, beliau tidak bimbang dengan pengumuman itu walaupun mempunyai beberapa not Rs500 dan Rs1,000.

"Bagaimanapun, saya cuba menghubungi rakan-rakan saya yang akan ke India dalam seminggu dua ini, bagi mendapatkan bantuan mereka menukar mata wang itu kerana saya mempunyai tempoh sehingga 31 Disember untuk berbuat demikian," katanya.

Di Malaysia, langkah sama telah diambil Bank Negara Malaysia pada 1999 apabila ia mengumumkan yang not RM500 dan RM1,000 tidak lagi sah digunakan mulai 1 Julai tahun berkenaan.

Langkah itu diambil berikutan krisis mata wang Asia pada 1997 kerana sejumlah besar mata wang Malaysia dibawa keluar dari negara ini untuk diniagakan dalam not tersebut.

-- BERNAMA