KUALA LUMPUR :Pengusaha pelancongan di Pulau Langkawi sentiasa menitik beratkan pelaksanaan prosedur operasi standard (SOP) bagi memastikan pulau itu terus bebas daripada COVID-19.

Justeru, Pengasas Jetpack Langkawi, Iskandar Md Sah berkata, pengusaha juga berharap pelancong yang datang ke Langkawi akan mematuhi setiap peraturan ditetapkan.

Tegasnya, sudah agak lama pulau itu berstatus zon hijau dan antara faktor penyumbang utama adalah kepatuhan penduduk kawasan itu kepada semua SOP ditetapkan.

“Di Langkawi, nampak amatlah ketara peningkatan, kebanjiran pelancong-pelancong dari luar datang ke Langkawi. Perlu diingatkan, Langkawi zon hijau sudah sekian lama.

“Peringatan pertama, patuhi SOP, kekal selamat dan kita jaga kita. Mantera-mantera ini telah digunakan pengusaha sama ada pemilik hotel, peniaga atau mereka yang terlibat dengan pelancongan di sini untuk pastikan SOP dipatuhi.

“Tiada kompromi bila berkaitan SOP ini. Saya nampak semua pihak terlibat juga amat menitik beratkan perkara itu,” katanya ketika dihubungi Buletin AWANI pada Ahad.

Tambahnya, sejak beberapa bulan lepas, pengusaha sentiasa mengamalkan semua SOP ditetapkan dan menurut Iskandar, sekiranya ada pengusaha yang lalai, pelancong dinasihatkan untuk menegur mereka.

“Kita mesti sentiasa bersedia untuk patuhi SOP ditetapkan, sedia dan pastikan pelitup muka sentiasa ada.

“Kalau kita nampak ada kelalaian dari segi SOP, sila maklumkan kepada pengusaha untuk pastikan SOP itu dikuatkuasakan.

“Ia hanya perlukan satu kes baru untuk ubah dari zon hijau kepada zon kuning dan itu merupakan situasi yang tidak bagus untuk semua orang,” ujarnya.

Katanya lagi, meskipun semua SOP sudah dipatuhi namun setiap orang masih perlu berjaga-jaga.