IPOH: Seorang peniaga didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan memberi rasuah RM126,500 kepada  pegawai Tenaga Nasional Berhad (TNB) berkaitan aktiviti perlombongan bitcoin, bulan lalu.

Tertuduh, Ding Ai Sing, 50 tahun, bagaimanapun mengaku tidak bersalah apabila tuduhan terhadapnya dibacakan dalam bahasa Mandarin di hadapan Hakim Meor Sulaiman Ahmad Tarmizi.

Mengikut kertas pertuduhan, dia didakwa memberi rasuah wang tunai RM126,500 kepada seorang pegawai TNB melalui seorang individu lain.

Ia sebagai dorongan untuk tidak mengambil tindakan penguatkuasaan ke atas pengusaha premis yang disyaki mencuri elektrik di sekitar Lembah Klang untuk aktiviti melombong bitcoin.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di M Roof Hotel and Residence Ipoh, kira-kira jam 10.53 pagi, 28 Feb lalu.

Dia didakwa di bawah Seksyen 16(b)(A) Akta SPRM 2009 yang boleh membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Pihak pendakwaan menawarkan pertuduhan pilihan di bawah Seksyen 214 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga seperempat daripada tempoh paling lama diperuntukkan bagi kesalahan itu, atau dengan denda, atau dengan kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Timbalan Perdakwa Raya Maziah Mansor menawarkan jaminan RM1 juta kerana ia melibatkan kepentingan awam dan jumlah rasuah terkumpul lebih RM1.4 juta.

Bagaimanapun, peguam Akmal Jusoh yang mewakili tertuduh memohon jaminan dikurangkan kerana akaun banknya telah dibekukan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA).

Mahkamah kemudiannya menetapkan jaminan RM200,000 dengan dua orang penjamin warga Malaysia, di samping menyerahkan pasport kepada mahkamah dan melaporkan diri di pejabat SPRM Ipoh pada setiap Sabtu minggu pertama.

Mahkamah turut menetapkan 25 April depan sebagai tarikh sebutan semula kes.

Selasa lepas, Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Azam Baki mendedahkan sindiket melombong bitcoin yang mencuri bekalan elektrik dari 2018 hingga 2021 mengakibatkan kerajaan menanggung kerugian mencecah RM2.3 bilion.

Susulan itu SPRM menahan 18 lelaki warga tempatan termasuk dalang berusia antara 30-an hingga 60-an di seluruh negara.