Lebih 500 orang peniaga Pasar Besar Pasir Puteh di sini bertindak untuk tidur dan mengawal pasar berkenaan yang dikatakan ingin dirobohkan oleh pihak berkuasa tempatan malam tadi.

Kesemua peniaga berkenaan bersama ahli keluarga mereka berkata mereka sepakat mempertahankan pasar berkenaan yang sejak sekian lama menjadi tempat untuk mereka berniaga.

Menurut Pengerusi Persatuan Peniaga Kecil (pembekal) Pasar Besar Pasir Puteh, Kamarzaman Che Ngah
pasar berkenaan dibuka sejak tahun 1980 dan terletak di tengah-tengah bandar Pasir Puteh.

"Kami malam ini serta peniaga sanggup berhimpun dan berkampung takut-takut sekiranya bunyi hendak sodok (roboh) pukul 3 pagi, kami berikrar dan sanggup tidur di pasar untuk mempertahankan pasar kami," kata Kamarzaman ketika ditemui di sini malam tadi.

Peniaga mendesak kerajaan Negeri agar menilai semula keadaan Pasar Siti Hajar yang dikatakan mempunyai ruang yang sempit . - Foto Astro AWANI / Muhafandi Muhamad
Pada Mac 2017, Majlis Daerah Pasir Puteh, MDPP mengeluarkan notis untuk merobohkan pasar tersebut selepas membina Kompleks Pasar Baru dikenali Pasar Siti Hajar.

Peniaga bagaimanapun mempersoalkan tindakan MDPP itu dengan alasan proses undang-undang masih berjalan dengan keputusan kes akan didengar pada 22 Mac ini.

Peniaga juga mendesak kerajaan Negeri agar menilai semula keadaan Pasar Siti Hajar yang dikatakan mempunyai ruang yang sempit dan menyukarkan peniaga untuk berniaga.

Kesemua peniaga berkenaan sepakat mempertahankan pasar berkenaan . - Foto Astro AWANI / Muhafandi Muhamad
Sebelum ini peniaga turut menfailkan injuksi di Mahkamah Tinggi Kota Bharu selepas mereka menerima notis daripada MDPP yang meminta peniaga dan ahli persatuan berpindah keluar dari pasar pada 15 Februari lalu.