KUALA LUMPUR: Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan mendedahkan sebanyak 66 syarikat dipercayai terbabit membuat tuntutan palsu Program Insentif Pengambilan Pekerja (PenjanaKerjaya).

Menurutnya, maklumat itu diperoleh selepas Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) menjalankan siasatan forensik dalaman bagi mengesan salah laku berkenaan.

Tambah beliau, setakat ini sebanyak 45,379 syarikat telah mendapat manfaat daripada inisiatif itu dengan peruntukan sebanyak RM2 bilion.

Bagaimanapun, Saravanan mengakui ada beberapa perkara yang terlepas pandang yang menyebabkan berlaku penyelewengan berkenaan.

BACA: PenjanaKerjaya: Pelaku perlu dibawa ke muka pengadilan

“Ada juga terlepas pandang, 66 syarikat telah mengambil kesempatan menyalahgunakan (buat tuntutan palsu). Maka, Perkeso menjalankan siasatan forensik dalaman... bukan orang lain kenal pasti kelemahan kita.

“Kita sendiri ada peraturan tertentu, dapat mengenal pasti 66 syarikat telah menyalahgunakan dan Kementerian Sumber Manusia atas arahan saya, Perkeso telah membuat aduan kepada SPRM untuk diambil tindakan tanpa mengira ideologi politik mana-mana pihak.

“Tetapi fakta ini telah diputarbelitkan dalam pelbagai media sosial. Kita yang ambil tindakan, bukan orang lain ambil tindakan kepada kita,” katanya.

Saya sudah nafi cerita ahli MIC ditahan SPRM - Saravanan

Beliau berkata demikian ketika berucap semasa Majlis Perasmian Ekspo Kerjaya Jamin Kerja Keluarga Malaysia 2022 yang disempurnakan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Isnin.

Astro AWANI sebelum ini melaporkan Saravanan berkata beliau mahu supaya semua pihak yang membuat tuntutan palsu berkaitan Program PenjanaKerjaya dibawa ke muka pengadilan dan menerima hukuman setimpal.

Beliau berkata Kementerian Sumber Manusia (KSM) menyokong penuh siasatan SPRM terhadap kes tuntutan palsu dan penyelewengan dana PenjanaKerjaya itu, yang membabitkan pihak majikan dan penyedia latihan melalui 'Ops Hire', serta menyifatkan ops itu yang dilaksanakan sejak 13 Julai sebagai 'aktiviti yang perlu dilaksanakan'.

Saravanan juga berkata Perkeso juga telah menggantung bayaran PenjanaKerjaya sebanyak RM423 juta berdasarkan analisis data dan pemantauan pengoperasian PenjanaKerjaya secara berterusan.