KUALA LUMPUR: Penstrukturan lebuh raya tanpa kenaikan kadar tol dilihat sangat baik kerana ia dijangka meningkatkan lagi produktiviti pengurusan lebuh raya yang akhirnya diterjemah kepada manfaat pengguna.

Bagaimanapun, penganalisis ekonomi, Prof Mohd Yusof Saari berkata, dari aspek jangka panjang, banyak perkara perlu diberi perhatian bagi memastikan kecekapan pengurusan lebuh raya dapat ditingkatkan.

"Pertama, ia beri manfaat kepada pengguna dan syarikat atau perniagaan, terutama yang menggunakan perkhidmatan penghantaran kerana kos bergantung juga pada kadar tol. Ini mempengaruhi pengangkutan barang jadi sekurang-kurangnya ia akan mengurangkan tekanan perniagaan.

"Kedua, apabila kerajaan tidak meningkatkan kadar tol, kerajaan ada beberapa pilihan, sama ada bayar pampasan atau panjangkan tempoh konsesi tol. Jadi, ini akan kurangkan tekanan kepada fiskal kerajaan kerana tidak perlu bayar pampasan.

"Pengambilalihan ini memang akan beri kesan baik tetapi dari sudut lain, kita nak pastikan ia tidak beri kesan sebaliknya kepada kecekapan pengurusan lebuh raya. Kita mahu kualiti lebih baik dan pengurusan lebih cekap. Tak mahulah situasi kadar tol tak naik, kualiti juga jadi tidak baik," katanya ketika muncul dalam Buletin AWANI.

Beliau juga melihat cadangan sesetengah pihak untuk kerajaan mengkaji mengurangkan kadar tol sebagai berasas, namun dalam masa yang sama berpendapat kadar tol yang tidak dinaikkan boleh dianggap relevan dengan kadar pengguna lebuh raya.

"(Cadangan kurangkan kadar tol) ada asasnya kerana lebuh raya mengambil untung daripada jumlah kenderaan yang masuk lebuh raya, digunakan bagi pengurusan dan tadbir urus lebuh raya.

"Tetapi dalam keadaan ini kita lihat carry capacity, ada nampak lebihan lebih kuota, penggunaan melebihi kapasiti sebenarnya. Ini menunjukkan walaupun kadar tol tidak naik tetapi dengan bilangan kenderaan yang keluar masuk meningkat, ia akan menambah keuntungan kepada konsesi syarikat tol.

"Pada pendapat saya, kalau bilangan pengguna bertambah, tidak perlu naikkan kadar tol kerana fungsi utama lebuh raya memudahkan perjalanan, kalau jadi kurang cekap dengan masalah kesesakan trafik dan masalah lain, itu tidak boleh dipandang ringan," jelasnya.

Isnin lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan kadar tol empat lebuh raya di Lembah Klang tidak dinaikkan dan kekal hingga tamat tempoh konsesi.

Dalam masa yang sama, Menteri Kanan (Kerja Raya), Datuk Seri Fadillah Yusof memaklumkan Amanat Lebuhraya Rakyat Berhad (ALR) akan mengambil alih Lebuhraya Shah Alam (KESAS), Sistem Pengurusan Air Banjir dan Terowong (SMART), Lebuhraya Skim Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (SPRINT) dan Lebuhraya Damasara-Puchong (LDP).

Penstrukturan semula menerusi kaedah itu menyaksikan tiada lagi pemegang saham dalam apa juga bentuk seperti dividen.

Kadar Tol | Empat lebuh raya di Lembah Klang tidak dinaikkan