KOTA BHARU:Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) mendedahkan setakat ini masih ada sembilan daripada 44 buah syarikat produksi yang masih gagal berhubung dengan pihaknya, berkaitan penyelewengan Dana Kandungan Digital (DKD).

Pengerusinya, Zakaria Abdul Hamid berkata, sembilan syarikat itu melibatkan dana sebanyak RM11 juta dan berharap agar mereka segera menghubungi FINAS untuk perbincangan lanjut.

Beliau berkata FINAS bukannya mahu mengambil tindakan ke atas mereka tetapi bertujuan memajukan perfileman negara malah mereka boleh melakukan perbincangan dan memberi penjelasan apakah masalah sebenar yang dihadapi mereka.

"Ada sembilan lagi syarikat yang gagal dikesan dan kita berharap mereka akan tahu mengenainya melalui pendedahan media.

"Kita juga mahu mengetahui sama ada projek mereka berjalan ataupun tidak, kalau berjalan dan masih perlu menambah dana kita akan bantu. Kalau dah tidak berjalan, kembalikan semula dana dan kita boleh jalankan projek baru," katanya kepada pemberita selepas melakukan ziarah ke atas penulis lirik dah pelawak terkenal Bob Lokman, yang baru sahaja menjalani rawatan komplikasi jantung di rumahnya di Kubang Kerian di sini, hari ini.

Pada masa sama, FINAS juga turut melakukan ziarah ke atas penyanyi yang terkenal dengan lagu "Nasi Dagang" Rosemaria Abdul Hamid, di rumahnya di Jalan Sultanah Zainab di sini.

Zakaria berkata, pihaknya memberi tempoh sehingga penghujung bulan ini kepada sembilan lagi syarikat berkenaan, untuk datang kepada FINAS untuk mencari jalan penyelesaian.

Jelasnya, setakat yang boleh FINAS tidak mahu perkara ini dibawa sehingga peringkat guaman, kerana tidak mahu rekod mereka (syarikat terbabit) buruk dan tidak boleh meminta dana di masa hadapan.

"Kalau boleh kita juga mahu tahu setakat mana projek mereka sudah dijalankan. Kalau bagus kita boleh beri dana tambahan kerana apa yang diberitahu ada di antara projek itu sudah siap, cuma pada penghujung ada sedikit masalah.

"FINAS sebenarnya ada dana bagi tujuan pemasaran dah sekiranya ada masalah kita boleh bantu. Niat kita baik untuk bantu syarikat, kerana kita tahu kerana sedikit masalah, projek mereka terbengkalai," katanya.

Difahamkan, keseluruhan dana yang melibatkan 44 syarikat berkenaan adalah berjumlah RM32 juta yang disalurkan Julai 2015 hingga 2019.

-- BERNAMA