KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mendapati penyumberluaran projek Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) kepada syarikat-syarikat swasta bagi penguatkuasaan trafik adalah tidak wajar.

Pengerusinya, Wong Kah Woh berkata projek itu sepatutnya dilakukan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sendiri dan bukan ATES Sdn Bhd serta Beta Tegap Sdn Bhd.

Malah katanya, saranan Ketua Setiausaha Negara selaku pengerusi Jawatankuasa Projek AES supaya projek itu dilaksanakan sendiri oleh kerajaan juga telah tidak diambil kira.

"Malah, arahan kerajaan pada tahun 2014 untuk Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) mengambil alih ATES dan Beta Tegap merupakan satu tindakan 'bailout' secara tidak langsung oleh kerajaan.

"Kos pengambilalihan oleh LTAT sejumlah RM555 juta adalah 'overvalue' dan keterlaluan (exorbitant).

"Nilai tersebut tidak mengikuti hasil 'due diligence' yang dilaksanakan oleh (syarikat audit) KPMG yang mana nilai maksimum adalah sebanyak RM251 juta sahaja," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, itu antara rumusan dibuat PAC hasil daripada prosiding mengenai projek AES di bawah Kementerian Pengangkutan yang dibuat mulai 16 November tahun lalu.

Mengulas lanjut, jelasnya terma-terma kontrak khasnya berkaitan fi perkhidmatan yang harus dibayar kepada syarikat konsesi tidak memihak malah merugikan kerajaan.

Beliau turut memaklumkan jumlah bayaran pampasan kerajaan pada tahun 2019 kepada LTAT adalah RM668.9 juta.

Justeru, PAC mengesyorkan kepada kerajaan supaya mendedahkan kepada umum dengan menyahklasifikasikan Laporan Siasatan JKSTUPKK Bil. 2/2018 berkenaan AES.

"Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hendaklah meneliti semula dan membuat siasatan terhadap isu-isu yang berbangkit dalam Laporan Siasatan JKSTUPKK dan juga Laporan PAC ini khasnya sama ada terdapat mana-mana individu yang terlibat dalam penerimaan dalam proses pengambilalihan AES oleh LTAT," katanya.

Selain itu, kerajaan hendaklah memastikan semua terma-terma dalam mana-mana perjanjian konsesi tidak merugikan kerajaan.

PAC turut mengesyorkan kerajaan sentiasa memantau dan memastikan keberkesanan AES dan Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) dalam usaha menjaga keselamatan jalan raya dan pematuhan undang-undang yang berkuat kuasa.