IPOH: Jabatan Pendidikan Negeri Perak bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan bagi memastikan tiada penjualan cecair vape untuk rokok elektronik di kawasan sekolah seluruh negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi, Belia dan Sukan negeri Khairudin Abu Hanipah berkata kerjasama itu melibatkan pihak polis dan Jabatan Kesihatan negeri, manakala pihak disiplin sekolah akan melakukan pemantauan khusus dalam kalangan pelajar asrama bagi membanteras kegiatan menghisap vape dan rokok.

"Kerajaan Perak tidak bersetuju penjualan vape di peringkat sekolah malah di kawasan berhampiran juga dilarang. Jabatan Pendidikan dan pihak sekolah telah menjalankan kempen secara meluas termasuk di dalam kelas pada sesi pembelajaran.

"Ini adalah peranan guru bimbingan dan kaunseling serta pihak pentadbiran sekolah yang perlu memastikan penjualan vape di sekolah tidak berlaku kerana Kementerian Pendidikan telah mengeluarkan garis panduan bahawa tidak ada penjualan bahan rokok di kawasan sekolah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita pada program Pameran Pendidikan Institusi Pengajian Tinggi Awam Tahun 2023 yang dirasmikan Timbalan Menteri Pendidikan Lim Hui Ying di Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Yuk Choy di sini hari ini.

Khairudin mengulas mengenai isu penjualan vape dalam kalangan pelajar sekolah dan kebimbangan banyak pihak terutama ibu bapa terhadap kegiatan anak-anak mereka yang bebas membeli vape mengandungi nikotin susulan kerajaan mengeluarkan bahan itu daripada Akta Racun 1952.

Pada 1 April lepas, media melaporkan kerajaan menerusi notis warta kerajaan Persekutuan melaksanakan cukai ke atas penjualan cecair vape untuk rokok elektronik pada kadar 40 sen setiap mililiter (ml).

Pengerusi Biro Wanita, Keluarga dan Penawar Persatuan Mencegah Dadah Malaysia (PEMADAM), Datuk Jamelah A. Bakar dilaporkan menyeru kerajaan memperhebatkan kempen advokasi kesedaran bahaya merokok dan penyalahgunaan rokok elektronik kerana bimbang dengan data yang menunjukkan 43,019 pelajar sekolah menengah didapati terlibat dengan kegiatan itu.

Sementara itu, Khairudin berkata Jabatan Pendidikan Negeri Perak mempunyai pelan kontigensi mengatasi masalah ketagihan menghisap vape dalam kalangan pelajar sekolah serta menghindarkan mereka daripada menjadikan budaya itu sebagai amalan.

"Kerajaan negeri secara dasarnya memang tidak setuju vape dijual di sekolah kerana institusi pendidikan ini adalah tempat pembentukan sahsiah pelajar dan memberi nilai yang baik," katanya.

-- BERNAMA