Perak berada di landasan tepat untuk mencapai sasaran status negeri maju menjelang 2015.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata berdasarkan 40 kriteria yang ditetapkan kerajaan negeri di bawah pelan "Perak Aman Jaya", 30 daripadanya telah berjaya dicapai setakat ini.

Antara kriteria tersebut adalah menerusi pembangunan manusia dalam usaha pengukuhan ekonomi, pendidikan dan bidang-bidang lain.

"Saya tidak mahu diukur negeri maju hanya dari segi fizikal. Saya mahu diukur dari segi perlindungan alam sekitar, tahap pendidikan, pembasmian kemiskinan rakyat. Itu perlu diukur. Ini adalah definasi baru yang dibuat oleh kami bukan hanya pendapatan tinggi atau ukuran kemasukan pelaburan tetapi keseluruhan pendidikan dan kesejahteraan rakyat." kata Dr. Zambry.

Jelasnya, antara faktor utama yang mendorong kepada kejayaan pelan Perak Aman Jaya adalah pertumbuhan ekonomi negeri yang berjaya mencapai paras tertinggi sebanyak 7.1% pada 2012.

Bagaimanapun, beliau mengakui perlu menilai semula sasaran berkenaan berikutan krisis politik negeri itu pada 2008.

"Di bawah Perak Aman Jaya, kami meletakkan sasaran 2015 untuk menjadi negeri maju. Memandangkan beberapa peristiwa dalam Perak khususnya dalam 2008, ia sedikit beri kesan kepada perancangan dan pertumbuhan negeri perak itu sendiri. Kita perlu tinjau semula tentang sasaran yang ingin dicapai itu. Namun dia tidak beri impak yang terlalu besar iaitu dari segi pencapaian yang kita hasratkan," tambah Dr. Zambry.

Beliau juga yakin Perak akan dapat mengekalkan pertumbuhan sekitar 7% bagi tahun 2013 dan juga tahun ini.

Dr. Zambry ditemui pemberita selepas menghadiri Forum Transformasi Perak di ibu negara.

Pada sidang media itu Dr. Zambry turut mengumumkan Perak bakal sekali lagi menerima kemasukan pelaburan asing (FDI) yang memberangsangkan pada tahun ini.

Ia membabitkan sektor perkhidmatan, pembinaan, mineral dan pelancongan yang akan merancakkan lagi pertumbuhan negeri.

Pada 2012, Perak merekodkan peningkatan FDI yang ketara sebanyak RM1.5 bilion berbanding hanya RM90 juta pada 2011.