ISTANBUL: Perjanjian Bijirin yang diuruskan oleh Turkiye dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi Rusia serta Ukraine boleh menandakan langkah selanjutnya ke arah keamanan antara Moscow dan Kiev.

Menteri Pertahanan Turkiye, Hulusi Akar berkata, itu adalah rantaian yang akan membawa ke langkah pertama ke arah keamanan.

"Seiring dengan subjek lain, selain produk makanan dan bijirin, kita juga berusaha untuk menjadikan kerja ini sebagai peluang untuk meningkatkan kerjasama dalam subjek yang berbeza.

"Memang seperti yang dikatakan, kita bercakap tentang rantai di sini. Satu pautan rantai ini ialah perjanjian yang telah kita buat mengenai bijirin. Ini adalah rantaian yang akan membawa kita ke langkah pertama menuju kedamaian," katanya.

Beliau berkata demikian semasa sidang media bersama dengan Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres di Istanbul, pada Sabtu.

Akar menambah, hasrat Turkiye adalah gerak kerja yang dilakukan menjadi moden dan kemajuan akan dicapai dalam isu susulan yang lain dan akhirnya membawa kepada genjatan senjata dan keamanan.

Beliau bercakap sebagai sebahagian daripada lawatan Guterres ke Turkiye untuk melihat pusat penyelarasan bersama yang ditubuhkan untuk mentadbir eksport produk pertanian merentasi Laut Hitam berikutan perjanjian itu.

Setiausaha Agung itu memuji "operasi yang luar biasa dan memberi inspirasi" yang telah menyaksikan kira-kira 650,000 tan metrik bijirin dan makanan lain dihantar dari Ukraine.