KUCHING:Semua perkhidmatan klinik pakar secara bersemuka di Hospital Miri ditangguhkan selama lima hari bermula 25 Januari 2021 sehingga 29 Januari 2021.

Keputusan dicapai pihak pengurusan hospital itu selepas 20 kakitangan yang kebanyakannya petugas di unit kecemasan dijangkiti COVID-19.

Kesemua 20 kakitangan tersebut disahkan positif COVID-19 sepanjang 1 Januari sehingga 22 Januari 2021.

Menurut Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak (JKNS), Dr Chin Zin Hing, susulan peningkatan kes melibatkan kakitangan di hospital itu, hampir 200 kakitangan lain yang merupakan kontak rapat kini menjalani kuarantin bagi mengekang penularan wabak itu.

“Kami mahu mengurangkan jumlah individu yang datang ke hospital kerana ketika ini banyak pesakit masih mendapatkan di wad, namun perkhidmatan di wad kecemasan masih beroperasi seperti biasa.

“Justeru, kami menangguhkan beberapa perkhidmatan dan akan membuat temu janji semula dan kami akan pastikan bekalan ubat mencukupi dan kami akan memastikan ubat akan terus dibekalkan,” kata Dr Chin.

Justeru, pihak pengurusan klinik pakar Hospital Miri akan terus berhubung dengan pesakit untuk pengurusan klinikal susulan penangguhan ini.

Pada Jumaat, Miri mencatatkan pertambahan 28 kes positif melibatkan 10 kes daripada Kluster Pasai.

Manakala lima kes dikesan daripada Kluster Jelita diikuti empat kes melibatkan Kluster Rakut dan sembilan kes dikesan menerusi lain-lain saringan COVID-19 di daerah itu.