Sebulan lamanya kemarau melanda, selama itu jugalah penduduk terpaksa berdepan realiti bahawa sungai yang banyak membantu kehidupan mereka kini bakal kering-kontang.

Fenomena yang disifatkan luar biasa ini menyebabkan penduduk di Kampung Mat Daling, Ulu Tembeling, tidak dapat lagi menggunakan bot untuk menyeberangi Sungai Tembeling, sebaliknya mereka terpaksa berjalan kaki.

"Selama 42 tahun, saya berada di sini, inilah situasi paling teruk," kata Maisarah Doll, 42 tahun, sambil melihat paras air Sungai Tembeling yang semakin cetek.

Anak jati Kampung Mat Daling di Ulu Tembeling itu menyifatkan fenomena ini tidak pernah berlaku dalam sejarah Sungai Tembeling.

Keadaan bertambah buruk apabila kesan akibat musim kemarau ini menyaksikan sungai itu hampir kontang.

Tinjauan Astro AWANI mendapati sungai berkenaan begitu tohor sehingga menampakkan dasar sungai di beberapa kawasan.

"Sekarang pasir semakin banyak, semakin naik dan semakin tinggi. Dulu pasir tidak tinggi sebegini tetapi sekarang sudah nak menutup aliran sungai," kata seorang penduduk Zakaria Ismail.

Keadaan sungai cetek menyebabkan penduduk tidak lagi perlu menggunakan bot untuk menyeberangi Sungai Tembeling, sebaliknya sekadar berjalan kaki.
Pengusaha bot, Hamizun Loai, pula melahirkan rasa bimbang apabila air sungai itu sudah mula menunjukkan tanda semakin surut sejak beberapa tahun lalu.

"Air sungai ini sudah nampak kesannya dalam lima hingga enam tahun sudah. Sebelum ini ada kecetekan pernah berlaku pada sungai, tapi bukan sebegini cetek," katanya sekali gus membuktikan bahawa kemarau bukan punca utama.

Penduduk mendakwa paras sungai yang surut itu disebabkan aktiviti pembalakan tidak terkawal di kawasan tadahan air di hulu Sungai Tembeling.

"Kami di Kampung Mat Daling ini umpama padang jarak padang tekukur, gunung-ganang dan bukit-bukau, semuanya habis ditebang pihak tidak bertanggungjawab," kata seorang penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Maisarah.

Kawasan tadahan air di kaki Gunung Dulang diteroka untuk tujuan perladangan kelapa sawit. - Gambar Astro AWANI/Tan Su Lin
Menurut Pensyarah Fakulti Perhutanan Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Awang Noor Abdul Ghani, apabila berlaku pembalakan, pasir dari kawasan yang dibalak akan dihanyutkan melalui sungai, sekali gus mendap dan mencetekkan sungai.

"Jika pembalakan dilakukan di kawasan tadahan air, akibat kawasan yang ditebang dan pembukaan jalan untuk menarik keluar balak itu akan menyebabkan lumpur dan tanah di kawasan hutan dibawa masuk ke dalam sungai apabila berlaku hujan.

"Jadi hakisan ini berlarutan, ia mendatangkan kesan mendapan kepada sungai seperti yang berlaku di Sungai Tembeling," katanya.


Laporan ini adalah siri pertama laporan khas "Kerakusan Manusia Musnahkan Sungai Tembeling".

Ikuti siri kedua yang akan meninjau aktiviti pembalakan haram yang didakwa berlaku di hutan rizab Gunung Ais, Ulu Tembeling.