Polis menumpaskan sindiket pengedaran dadah antarabangsa yang turut didalangi empat sekeluarga dalam 10 serbuan di sekitar Muar dan Johor Bahru pada hujung minggu lalu.

Mereka terdiri daripada seorang lelaki bersama ibu, abang serta abang iparnya.

Turut dirampas adalah pelbagai jenis dadah bernilai RM3.41 juta.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Maydin Pitchay, berkata keluarga itu adalah antara 14 ahli dan dalang sindiket berusia 20 hingga 50 tahun yang ditahan melalui operasi pada Sabtu dan Ahad itu.

"Sindiket ini dipercayai bergiat aktif sejak Disember lalu, dengan bekalan dadah diambil dari utara untuk dihantar ke Indonesia melalui jalan laut di sekitar perairan Johor Barat," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor Bahru pada Isnin.

Katanya, dalam serbuan pertama di Muar, polis menahan enam suspek dan menemui pelbagai jenis dadah termasuk syabu seberat 42.8 kilogram (kg) selain 51,703 biji pil ectasy dan pil Eramin Five (9,500).

Turut disita di lokasi itu ialah sebuah bot dan dua kenderaan lain, katanya.

Katanya, dalam serbuan kedua di Johor Bahru, polis menahan lapan suspek dan merampas 197.61 gram (g) syabu, heroin (5.6g) dan 20 biji pil Eramin Five.

Turut disita sebuah kenderaan dan wang tunai berjumlah RM10, 795, katanya.

Katanya, polis turut melakukan lapan lagi serbuan di lokasi lain di Muar dan Johor selepas itu.

Beliau berkata, ujian saringan mendapati lapan daripada 14 suspek terbabit positif dadah dengan lima daripada mereka mempunya rekod lampau.

Katanya, semua suspek direman tujuh hari dan kes disiasat mengikut Seksyen 39b dan Seksyen 5(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952.