BANTTING: Perpustakaan harus dijadikan pusat pengisian yang menyeluruh dengan fasiliti untuk semua, bukan sekadar tempat untuk golongan tertentu sahaja.

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkata, perpustakaan boleh berperanan sebagai sebuah pusat aktiviti yang mendedahkan potensi serta bakat anak muda, termasuk asas kepada Revolusi Industri 4.0 (IR4.0).

"Di perpustakaan di Gombak, ada studio rakaman, boleh rakam suara malah disediakan juga mixer. Kita lihat pada kesesuaian dan ini memberi peluang kepada anak muda untuk datang, boleh rakam suara dan muzik.

"Dengan perkembangan IR 4.0 kita sudah mulakan di Perpustakaan Raja Tun Muda, pembelajaran untuk IR 4.0, ada robotik, ada 3D printing. Semua ini membantu memperkenalkan asas awal IR4.0 yang berkait rapat dengan internet, automation dan sebagainya, kita sudah buat di peringkat negeri.

"Kerana itu saya ambil portfolio pendidikan, sebab saya lihat ada jurang tertentu dari mula sampai habis universiti, akhirnya ada masalah untuk memberi penawaran peluang pekerjaan yang seimbang.

"Ramai kata tak ada kerja tapi semasa saya jumpa pelabur, mereka kata kami ada banyak lagi ruang, jadi kenapa tak boleh diisi?

"Ini berpunca daripada jurang itu, kenapa ada jurang, kerana bidang pendidikan kita ada lompang tertentu. Kenapa lompang ini tidak diisi? Sebab (usaha pengisian) kita tidak buat dari awal," katanya ketika menyampaikan ucapan perasmian penjenamaan semula Perpustakaan Sultan Abdul Samad atau Perpustakaan Awam Selangor daerah Kuala Langat, pada Jumaat.

Jelasnya, konsep pendidikan sepanjang hayat bukan sahaja mengenai pembelajaran tanpa mengenal batas usia, tetapi juga memastikan keperluan dan keutamaan diisi.

Perpustakaan yang mula dibuka pada Mac 1973 ini telah dinaik taraf pada Mac 2019 bagi memberi keselesaan kepada lebih 300,000 penduduk setempat.

Antara kemudahan yang tersedia ialah play house untuk kanak-kanak, perkhidmatan multimedia termasuk dua unit iMac, serta beberapa dewan seminar dan bilik serba guna.

Tambah Amirudin, penjenamaan semula ini adalah salah satu contoh usaha kerajaan negeri membudayakan ilmu dalam kalangan masyarakat, dengan tumpuan diberi kepada bukan sahaja kepada infrastruktur tetapi juga pembangunan modal insan.