Persepsi rakyat Malaysia terhadap gejala rasuah di negara ini tidak berubah sejak tahun 2005.

Itu adalah hasil kaji selidik yang dijalankan oleh Merdeka Center for Opinion Research dengan kerjasama BFM Radio, yang mendapati rakyat Malaysia rata-rata mendapati gejala ini serius, iaitu, persepsi yang sama seperti tahun-tahun sebelum ini.

Dalam kaji selidik yang dijalankan sempena Hari Anti Korupsi Sedunia yang jatuh pada 9 Disember setiap tahun, adalah didapati bahawa 77 peratus rakyat Malaysia menganggap gejala rasuah di negara ini serius.

Semasa kajian selidik yang dilakukan pada Ogos 2005 dan Jun 2012, jawapan yang hampir sama diberi dimana masing masing mencatatkan 76 peratus dan 78 peratus mendapati rasuah adalah lazim di negara ini.

Kajian itu juga mendapati rata-rata rakyat Malaysia berpendapat bahawa kadar rasuah di Malaysia telah meningkat, dimana 49 peratus bersetuju ia telah meningkat, 20 peratus berpendapat kadar rasuah tidak berubah dan 21 peratus merasakan tahap rasuah telah berkurangan jika dibandingkan dengan tahun lepas.

Kajian itu juga mendapati 56 peratus daripada rakyat Malaysia merasakan usaha kerajaan untuk membasmi rasuah tidak mencukupi, dimana pendapat ini majoritinya datang daripada golongan muda yang mempunyai kemudahan internet.

Sebanyak 51 peratus responden mendapati bahawa Laporan Ketua Audit Negara yang dikeluarkan baru-baru ini, tidak dipandang serius manakala 39 peratus lagi berpendapat ianya diambil secara serius.

Sejumlah 67 peratus rakyat Malaysia mendapati orang ramai boleh memainkan peranan di dalam usaha membasmi rasuah, dimana pandangan ini lebih menjurus di kalangan penduduk luar bandar dan golongan berpendapatan rendah.

Kajian terbabit dijalankan dari 26 November ke 5 Disember, di mana 1,019 pengundi berdaftar iaitu 61 peratus kaum Melayu, 30 peratus kaum Cina dan sembilan peratus kaum India ditemubual menerusi telefon.