Tidak lebih daripada mengejutkan, Datuk Seri Najib Razak dan penyokongnya berniat untuk merampas dan mengalih proses kehakiman yang melibatkan dakwaan rasuah terhadap beliau. Tekanan yang dikenakan ke atas Mahkamah supaya membatalkan keputusan bersalah yang terdahulu adalah tindakan terakhir yang terdesak di pihak mereka.

Sebagai sebahagian daripada taktik intimidasi keseluruhan yang digunakan, umpan kaum juga digunakan dan ini hampir tidak pernah gagal digunakan oleh kerajaan Barisan Nasional dan sekutunya. Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sepatutnya lebih bertanggungjawab apabila mengeluarkan dakwaan yang tidak berasas mengenai bukan Islam dan bukan Bumiputera yang kononnya menjadi punca kepada segala masalah.

Ancaman pertumpahan darah perlu diambil tindakan oleh pihak berkuasa. Sekiranya ia berlaku dalam kes lain, adakah ia akan diterima?

Najib Razak dan semua ahli politik lain dalam perkara itu perlu tertakluk kepada kedaulatan undang-undang sebagaimana semua rakyat Malaysia yang lain.

Kelas perniagaan dan politik di Malaysia telah lama berusaha untuk mengawal badan kehakiman dalam memenuhi kepentingan sendiri. Ini telah berjaya dalam banyak keadaan, dan rakyat biasa di negara ini akhirnya membayar harga yang tinggi.

Dengan cara tersendiri, Hadi ada betulnya menyatakan bahawa akar umbi rasuah perlu dibanteras. Mengenai mengapa rasuah menjadi sistemik di negara ini, Hadi dan sekutunya hanya perlu melihat cermin untuk mendapatkan jawapan.

Badan kehakiman harus mencari kekuatan, dengan sokongan rakyat jelata di negara ini, untuk menentang sebarang campur tangan dan memainkan peranan yang sepatutnya tanpa rasa takut atau pilih kasih.



Callistus Antony D'Angelus
Penasihat Buruh Antarabangsa
Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM)



* Penulisan artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI.