KUALA LUMPUR : Malaysia perlu beralih dari 'zaman penafian' kepada 'zaman pemulihan' bagi menyelesaikan isu pertembungan secara langsung dan tidak langsung antara manusia dan hidupan liar.

Penyelidik Utama Kumpulan Integrasi Oasis (OIG), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Muhammad Abdul Latiff Abu Bakar berkata, setiap masyarakat perlu ada sikap bertanggungjawab bagi memulihkan ekosistem flora dan fauna di Malaysia, sekali gus mengelak pertembungan dengan haiwan liar.

"Kita perlu terima hari ini yang pertama ialah keluar dari zaman penafian. Kita menafikan... (kita kata) perlombongan tidak menyebabkan pencemaran, atau memusnahkan habitat, pembalakan tidak mengancam kepupusan, pembukaan penempatan penerokaan ladang itu tidak menyebabkan gangguan.

"Kita kena keluar dari zaman penafian ini kerana ini fakta. Apabila kita melakukan perkara itu secara tidak lestari, itu akan menyebabkan pertembungan. Itu yang pertama. Kita harus bergerak ke arah zaman pemulihan bukan lagi penafian," katanya kepada Astro AWANI pada Khamis.

BACA: Hari Hidupan Liar Sedunia: Meraikan spesies ikonik Borneo

Mengulas lanjut, beliau berkata, contoh pertembungan manusia dan hidupan liar secara langsung ialah apabila binatang masuk ke kawasan penempatan, melakukan serangan dan memusnahkan harta benda, selain manusia memperdagangkan haiwan liar secara haram.

Katanya, pertembungan secara tidak langsung pula tidak berlaku pada ruang dan masa yang sama.

"Sebagai contoh, apabila keputusan dibuat pemegang taruh yang menyebabkan kemusnahan kepada hidupan liar susulan aktiviti perlombongan, pembalakan, pembukaan tanah sebagai kawasan industri, pembinaan lebuh raya dan sebagainya," jelasnya.
 
Ketika ini hanya agensi terpencil sahaja yang melakukan usaha menyelamatkan hidupan liar termasuk Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan).

Namun, katanya Malaysia tidak seharusnya mengharapkan kepada penguatkuasaan undang-undang semata-mata untuk menghukum mereka yang merosakkan ekosistem flora dan fauna, sebaliknya perlu juga kembali kepada usaha mendidik dan memberi kesedaran.

Ia berikutan, undang-undang dan hukuman adalah benteng terakhir kepada penyelesaian pemuliharaan alam sekitar.

Justeru katanya, rakyat Malaysia perlu menambah baik nilai murni dan etika terhadap alam semula jadi serta memupuk sikap berkenaan di awal usia lagi.

Malah katanya, langkah jangka panjang itu dilihat lebih berkesan berbanding kesedaran sementara yang lahir hanya apabila sesuatu isu alam sekitar itu tular di media sosial.

BACA: Pendidikan alam semula jadi harapan pemulihan hidupan liar Malaysia

BACA : Pengecilan habitat antara cabaran konservasi hidupan liar - Perhilitan