HIDUP mereka dahulu banyak berada di perbatasan, tinggalkan keluarga demi menjaga kedaulatan negara daripada ancaman keganasan.

Semuanya mereka korbankan demi tanah air tercinta dan meskipun ada rakan yang terkorban ketika bertugas namun demi Malaysia, mereka terus gagah melangkah.

Rakyat cakna dengan jasa anggota tentera namun sayangnya, saban tahun, ramai dalam kalangan mereka menyuarakan isu sama iaitu kebajikan mereka tidak begitu dijaga.

Jumlah pesara tentera yang ditemu bual di Kampung Sungai Terap, Batu Gajah, Perak ini mungkin tidaklah ramai namun isu yang mereka suarakan sudah berulang kali dibangkitkan di seluruh negara.

Entah di mana silapnya, keluhan mereka seolah-olah dipandang sepi kerana yang kelihatan, pemimpin mulanya seakan-akan mengambil berat namun akhirnya dibiarkan nasib mereka melarat.

Veteran Tentera | 26,000 pesara tentera belum berdaftar dengan PVATM

Kalau benar ada tindakan, sudah pasti keluhan sama tidak disuarakan kepada Astro AWANI dan kali ini, antara yang dibawa adalah jumlah pencen hilang upaya yang terlalu kecil.

Seorang pesara, Mejar (B) Idrus Mat Isa berkata, pencen diterima anggota hilang upaya ketika dalam perkhidmatan adalah sangat rendah kerana jumlahnya dinilai berdasarkan kepada tahun anggota itu cacat anggota.

Jelasnya, kebanyakan anggota baru bekerja pada waktu itu dengan gaji masih kecil dan apabila penilaian dibuat sebegitu rupa, jumlah pencen mereka peroleh adalah sangat rendah.

“Jumlah mereka pun tak ramai dalam Malaysia ini. Sepatutnya diberi pertimbangan untuk dinaikkan pencen ilat mereka supaya mereka boleh hidup dalam keadaan fizikal mereka.

Perhimpunan Veteran | 1,000 berhimpun, tuntut tiga hak

“Orang yang cedera masa perkhidmatan, cedera masa itu mungkin tak mudarat tapi apabila berhenti, dah berumur, kecederaan itu dah menjadi makin mudarat.

“Kalau dulu kaki tak sakit masa berjalan, sekarang dah sakit masa berjalan,” katanya kepada Astro AWANI.

Keluhan sama disuarakan seorang lagi pesara, Pegawai Waran II (B) Mohd Razali Din yang hilang kaki kiri terkena jerangkap samar dalam pertempuran berhampiran selatan Thailand pada tahun 1977.

Kini usianya sudah mencecah 79 tahun namun sejak beberapa tahun lepas, isu pencen tidak pernah putus-putus diperjuangkannya dan rakan-rakan.

“Mengikutkan pencen OKU Kami, memang tak memadai dengan keadaan harga barang sekarang. Jadi kita mohon, mohon dikaji semula pencen OKU kami.

“Benda ini dah banyak kali (disuarakan), saya ni pun dah berapa kali masuk akhbar tapi macam itu sajalah, tiada apa-apa tindakan diambil. Kerajaan, fikirlah sikit, kasihanilah kami,” ujarnya.

Bagi wira-wira negara ini, mereka akui sudah penat suarakan isu sama terutamanya setiap kali musim pilihan raya namun tidak akan pernah berhenti untuk terus bersuara.

BACA: Kadar pencen pesara tentera sebelum 2004 dikaji semula

“Memang penatlah kan. Kalau nak katakan, setiap bulan ada saja suara-suara veteran tapi sampai ke peringkat atasan, kata lulus tapi lepas itu hilang, senyap saja,” kata Koperal (B) Nisharizam Mohd Neslan

“Kadangkala rasa sedih jugalah, sebab apa, benda itu hari-hari berucap benda yang sama sahaja tapi kalau tak dicakap, benda itu mungkin hilang, kena cakap juga.

“Walaupun jemu, sedih ke, walaupun mereka tak layan, kena buat jugalah sampai matlamat kita tercapailah,” kata Pegawai Waran 2 (B) Mohd Daud Ibrahim pula.

Hakikatnya, di sebalik dugaan dihadapi di usia senja, cinta terhadap negara masih menebal di kalbu dan harapan mereka, kerajaan mendengar keluh-kesah dan bantu selesaikan sebaik mungkin.

Astro AWANI akan mendapatkan maklum balas daripada pihak berkaitan termasuk Persatuan Veteran ATM (PVATM) dan Kementerian Pertahanan.