SEPANG: Syarikat induk syarikat penerbangan Malaysia Airlines, Malaysia Aviation Group (MAG) hari ini menerima penghantaran pesawat Boeing 737-8 pertamanya dalam satu majlis pelancaran yang diadakan di Hangar 5, Kompleks Kejuruteraan MAB.

Pesawat canggih ini akan melaksanakan penerbangan komersial pertamanya ke Kota Kinabalu hari ini melalui penerbangan Malaysia Airlines MH2640 yang berlepas dari Kuala Lumpur pada jam 3:40 petang waktu tempatan.

Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin, Pengerusi Kumpulan MAG berkata pengenalan pesawat kecil atau (narrow-body) ini akan meningkatkan lagi pengalaman pelanggan, selain kecekapan operasi dan bahan api.

“Dengan pengenalan pesawat baharu ini, ia bukan sahaja menyegarkan pesawat kami yang sudah lama, namun bertindak sebagai permulaan era baharu syarikat penerbangan nasional Malaysia.

“Ia juga sejajar dengan Matlamat Rancangan Perniagaan Jangka Panjang 2.0 MAG selain berusaha untuk menjadi peneraju dalam kumpulan perkhidmatan pelancongan dan penerbangan di Asia,” menurutnya.

MAG juga telah memesan sebanyak 25 pesawat Boeing 737-8 melalui kontrak sewa operasinya dengan Air Lease Corporation (ALC), yang akan dihantar secara berperingkat sehingga tahun 2026.

Menurut MAG, pesawat ini akan berkhidmat ke pelbagai destinasi domestik di Malaysia, dengan rancangan masa depan untuk meluaskan destinasi ke seluruh rangkaian ASEAN dan Asia dengan penambahan lebih banyak pesawat serupa demi pelanggannya.

“Pesawat ini akan menawarkan konfigurasi tempat duduk yang terdiri daripada 12 tempat duduk dalam kelas perniagaan selain 162 tempat duduk dalam kelas ekonomi.

“Kami juga ingin meningkatkan kepuasan pengguna melalui perkhidmatan hiburan dalam penerbangan, melalui ciri hiburan dalam penerbangan tanpa wayar selain pelbagai jenis kandungan yang ditetapkan kepada penumpang, ” katanya lagi.

Malaysia Airlines juga akan memperkenalkan internet berkualiti tinggi di dalam penerbangan, menandakan kali pertama usaha MAG menggabungkan ciri ini ke dalam pesawat kecil, membolehkan pelanggan sentiasa boleh berhubung sepanjang perjalanan.

Seiring dengan pelan pemodenan syarikat penerbangannya, MAG juga sedang menjalani penambahbaikan pada 39 daripada 47 pesawat B737-800 NG, yang dijangka siap awal 2024.

Selain itu, mereka turut memperoleh satu pesawat A350-900 untuk menyokong keperluan syarikatnya dan akan menerima 20 pesawat Airbus 330neo, dengan penghantaran pertama dijadualkan pada September 2024.

Kini MAG kini memiliki sebanyak 102 pesawat melalui anak kesemua syarikatnya, Malaysia Airlines, Firefly, MASwings, dan MASkargo.