KUALA LUMPUR: Pindaan Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655) kini dalam penelitian serta semakan akhir Jabatan Peguam Negara (AGC) dan dijangka dibentangkan di Parlimen pada Julai ini.

Timbalan Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air, Akmal Nasrullah Mohd Nasir berkata, pindaan itu meliputi peningkatan tempoh hukuman dan kadar denda, penyenaraian kesalahan baharu termasuk membolehkan pemegang lesen perkhidmatan air menuntut semula kos bagi memulihkan sistem bekalan air.

"Dalam hal ini, pindaan melibatkan peningkatan denda daripada RM100,000 kepada RM15 juta manakala hukuman penjara dinaikkan daripada setahun kepada 15 tahun, atau kedua-duanya sekali ke atas tindakan yang berisiko menyebabkan pencemaran kepada mana-mana alur air atau sistem bekalan air.

"Selain itu, penyenaraian kesalahan-kesalahan baharu adalah seperti apa-apa perbuatan yang menyebabkan atau berkemungkinan menyebabkan penutupan sistem bekalan air atau gangguan bekalan air, serta melepaskan apa-apa kumbahan, efluen terlarang, benda atau bahan ke mana-mana lurang," katanya pada sesi soal jawab di Dewan Negara hari ini.

Beliau menjawab soalan Senator Datuk A.Kesavadas yang ingin tahu bagaimana kementerian merealisasikan transformasi ekosistem bekalan air bersih di kawasan luar bandar dengan mengambil kira masalah pencemaran sungai dan air laut akibat pembuangan sisa toksik tidak terkawal.

Akmal Nasrullah berkata, pindaan Akta 655 itu juga akan membolehkan pemegang lesen perkhidmatan air menuntut semula kos bagi memulihkan sistem bekalan air yang dicemari dan membolehkan pengguna mendapatkan pampasan bagi kerugian ditanggung akibat gangguan bekalan air disebabkan oleh sistem dicemari.

Dalam pada itu, beliau berkata, langkah pencegahan insiden pencemaran air adalah tanggungjawab bersama dan bukan hanya terletak di bahu kementerian itu semata-mata, tetapi turut melibatkan bidang kuasa kerajaan negeri.

"Pihak berkuasa tempatan (PBT) juga memainkan peranan penting mencegah pencemaran sumber air disebabkan oleh air basuhan seperti (dari) medan selera, rumah penyembelihan, bengkel cuci kereta dan lain-lain," katanya. - BERNAMA