GEORGE TOWN: Taktik sindiket menjadikan sebuah kondominium mewah di Tanjong Tokong Pulau Pinang sebagai makmal memproses dadah jenis heroin terbongkar selepas diserbu polis, pada Rabu dan Khamis lepas.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Kamarudin Md Din, berkata polis penahan dua lelaki dan merampas heroin base seberat 65.38 kilogram (kg), heroin (13.62kg) dan serbuk kafein (8.48kg) di kondominium tersebut.

Keseluruhan dadah itu dianggarkan bernilai RM5.78 juta.

Mengulas lanjut, katanya sepasukan polis JSJN Pulau Pinang melancarkan operasi sebelum berjaya menahan lelaki pertama berumur 46 tahun di Lebuh Raya Tun Dr Lim Chong Eu, pada 4 petang Selasa.

"Pihak polis pada mulanya mengekori kenderaan dipandu lelaki itu sebelum menahannya di kawasan lebuh raya terbabit dan hasil pemeriksaan tidak menemukan sebarang dadah bersama suspek, ekoran penahanan, kita menyerbu kawasan tempat letak kenderaan sebuah pasar raya di Alma, Bukit Mertajam dekat sini pada 8 malam hari yang sama.

"Di situ, polis menahan seorang lagi lelaki berumur 42 tahun dan susulan penahanan dua suspek terbabit, kami menyerbu sebuah kondominium mewah di Tanjung Tokong, di sini serta berjaya membongkar makmal memproses dadah jenis heroin di situ. Tiada suspek ditahan di rumah berkenaan," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Mohd Kamarudin berkata berdasarkan siasatan awal, sindiket itu mendapatkan bekalan heroin base dari Thailand dan diseludup masuk melalui jalan darat sebelum mereka memproses heroin di kondominium terbabit untuk pasaran tempatan.

Katanya, sindiket itu dipercayai aktif sejak awal tahun ini dan siasatan polis mendapati mereka berpindah dari satu tempat ke lokasi lain bagi mengelak dikesan pihak berkuasa.

"Berdasarkan siasatan polis juga lelaki kedua yang ditahan itu mempunyai kepakaran untuk memproses heroin dan mereka menyewa di kondominium itu sejak tahun lepas untuk menjalankan kegiatan haram terbabit," katanya.

Beliau berkata semua dadah yang dirampas itu boleh digunakan oleh 4.47 juta penagih dan polis kini giat mengesan rangkaian sindiket berkenaan yang dipercayai masih berada di sekitar negeri ini.

Menurutnya, ekoran penahanan dua lelaki yang tidak bekerja itu, polis turut menyita sebuah kereta Toyota Estima bernilai RM70,000 dan kedua-dua suspek kini direman selama tujuh hari hingga 23 Ogos ini untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

"Dua lelaki itu negatif dadah dan tiada rekod lampau, hasil operasi terbabit JSJN berjaya membongkar makmal memproses heroin dan sindiket penyeludupan heroin base dari Thailand ke Malaysia," katanya.