Polis sedang mengenal pasti 15 lelaki bagi membantu siasatan kejadian rusuhan di sebuah restoran di Jalan Abdullah Tahir, di sini, Isnin.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan ACP Shahurinain Jais berkata polis menerima laporan kejadian pada 5 pagi itu daripada dua pengadu yang kedua-duanya lelaki, iaitu seorang peniaga berumur 48 tahun dan rakannya yang hanya dikenali sebagai Faizal.

"Kejadian bermula pada 4.30 pagi ketika kedua-dua pengadu yang sedang berjalan kaki di Jalan Abdullah Tahir telah ternampak pergaduhan antara tiga lelaki dipercayai warga Indonesia dengan empat lelaki tempatan.

"Kedua-dua pengadu cuba meleraikan pergaduhan tersebut menyebabkan empat lelaki tempatan itu tidak berpuas hati. Kesemua empat lelaki itu turut mengajak kedua-dua pengadu berjumpa di sebuah restoran di jalan berkenaan," katanya menerusi kenyataan di sini pada Selasa.

Shahurinain berkata kedua-dua pengadu yang sememangnya hendak menuju ke restoran terbabit kemudian telah didatangi kira-kira 15 lelaki tempatan yang menaiki empat kereta dan beberapa motosikal.

Beliau berkata 10 daripada 15 lelaki terbabit bertindak memukul kedua-dua pengadu dengan menggunakan kerusi di restoran berkenaan.

Katanya kejadian itu menyebabkan kedua-dua pengadu cedera di muka dan seluruh badan termasuk seorang daripadanya cedera di rusuk serta patah sebatang gigi.

Mereka turut kerugian wang tunai RM3,500 dan sebuah telefon bimbit yang dilarikan kesemua lelaki berkenaan.

"Siasatan mempercayai kejadian itu berlaku berpunca apabila pengadu telah menyelamatkan tiga lelaki warga Indonesia daripada dipukul suspek yang sama, menyebabkan suspek tidak berpuas hati lalu memanggil lagi rakan-rakan mereka.

"Seorang daripada pengadu (peniaga) lewat membuat laporan polis kerana dia telah balik berehat di rumah terlebih dahulu dan datang membuat laporan pada 3.50 petang semalam (Isnin). Pada 12.10 malam tadi, pengadu telah menarik balik laporan kerana tidak mahu meneruskan kes," katanya.

Menurut Shahurinain siasatan lanjut kes itu yang dilakukan mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana merusuh masih diteruskan walaupun pengadu telah menarik balik laporan.

-- BERNAMA