ISKANDAR PUTERI: Sebanyak RM1.38 juta kutipan bayaran saman trafik diperoleh sepanjang tiga hari Program Ramah Mesra Polis Diraja Malaysia (PDRM) Johor bersama Brother Motor yang berakhir hari ini.

Ketua Polis Johor Datuk Kamarul Zaman Mamat berkata jumlah kutipan itu melibatkan 12,799 saman, dengan Muar antara daerah mencatatkan bayaran saman tertinggi iaitu RM192,020, diikuti Batu Pahat RM170,880 dan Johor Bahru Selatan RM141,370.

"Melalui program ini kita juga beri kemudahan khususnya kepada warga Singapura untuk membayar saman di semua balai trafik daerah.

"Setakat ini, sebanyak 26 saman berjumlah RM5,300 telah dibayar oleh warga Singapura dan kita akan terus mengalakkan mereka membayar saman, begitu juga kepada rakyat Johor," katanya pada sidang media sempena Majlis Penutup Program Ramah Mesra PDRM Johor bersama Brother Motor di Puteri Harbour di sini hari ini.

Beliau berkata sejak 2018 hingga Ogos lepas, sebanyak 2.23 juta saman dengan anggaran nilai RM340 juta direkodkan polis Johor membabitkan pelbagai kesalahan trafik dan daripada angka itu 109,758 saman melibatkan pemandu warga Singapura.

Kamarul Zaman berkata menerusi program itu orang ramai berpeluang menerima pengurangan saman sebanyak 50 peratus di Balai Trafik di semua Ibu Pejabat Polis Daerah di negeri ini bermula 30 Sept hingga hari ini.

Mengenai program konvoi tersebut, beliau berkata seramai 30 pegawai dan anggota polis Johor telah bermotosikal sejauh 734 kilometer mengelilingi negeri ini dan berhenti di 10 lokasi awam untuk menyantuni masyarakat selain memberikan sumbangan kepada golongan yang memerlukan.

Menurutnya sambil beramah-mesra mereka turut memberikan nasihat kepada penunggang motosikal agar lebih berhemah dan mematuhi peraturan jalan raya.

-- BERNAMA