Polis Kuala Lumpur sudah mengenal pasti suspek yang merempuh pagar Universiti Malaya (UM) pada malam program pidato bersama Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim Isnin lepas.

Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Law Hong Soon berkata, pihaknya sudah meneliti rakaman video dan gambar yang diperolehi dan semua suspek akan dimaklumkan dalam masa terdekat.

"UM sendiri sudah membuat laporan dan kita sudah menerimanya. Ia kini dalam siasatan.

"Suspek akan didakwa di bawah Seksyen 447 Kanun Keseksaan kerana pencerobohan.

"Jika sabit kesalahan ia membawa hukuman penjara maksimum enam bulan atau denda sehingga RM3,000 atau kedua-duanya," katanya semasa sidang media selepas merasmikan Operasi Bersepadu Bukit Bintang, KLCC (BBKLCC) dan Program Walkabout di sini hari ini.

Turut hadir Pengarah Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Datuk Dr. Amin Khan dan Exco Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (YPJM ), Tan Sri Robert Phang.

Pada Isnin, Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) meneruskan program pidato Anwar di kampus itu walaupun pengurusan kampus mengeluarkan larangan menerusi Timbalan Naib Canselornya, Profesor Datuk Dr Rohana Yusof.

Dalam insiden itu, kira-kira 300 belia termasuk beberapa pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) merempuh masuk pintu pagar UM pada 9.20 malam untuk menghadiri acara pidato Anwar yang kononnya dijadualkan di dewan itu.

Program itu tidak mendapat kebenaran UM dan pihak keselamatan universiti itu mengunci pintu pagar utama universiti.

Ketika mengulas operasi berkenaan, Hong Soon menjelaskan, ia merupakan penganjuran kali kedua selepas yang pertama pada 15 sehingga 19 Mac lepas.

"Operasi ini memberi tumpuan antaranya kepada jenayah jalanan, penyalahgunaan dadah, pendatang tanpa izin dan perniagaan tanpa lesen," jelasnya.



Hong Soon, Robert Phang dan Dr. Amin menyampaikan cenderahati kepada pengunjung di sebuah kompleks membeli belah sempena Operasi Bersepadu BBKLCC dan Program Walkabout di Kuala Lumpur - Gambar Astro AWANI

Sementara itu dalam perkembangan berasingan, Dr. Amin memberitahu, laporan sebuah akhbar mengenai penganjuran sebuah bengkel Pemandu di Pulau Pinang adalah tidak benar.

Ujarnya, akhbar berkenaan juga tidak merujuk kepadanya sebelum sesuatu berita disiarkan.

"Bagaimana mereka boleh memberitahu isu yang tidak benar. Memang bengkel itu diadakan namun butirannya tidak betul sama sekali.

"Angka yang dipaparkan juga tidak tepat selain boleh menimbulkan salah faham pembaca lain," ujarnya.

Pada Isnin, sebuah portal berita menyiarkan laporan penganjuran bengkel oleh Pemandu yang menelan belanja RM85,000 dan melibatkan 100 pegawai polis.