KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengeluarkan waran tangkap ke atas seorang 'kingpin' atau raja dadah yang dipercayai berada di sebuah negara Asia.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Razarudin Husain berkata PDRM sedang bekerjasama dengan pihak polis antarabangsa (Interpol) bagi mengesan individu berasal dari utara Semenanjung itu.

Beliau berkata lelaki terbabit telah meninggalkan Malaysia hampir setahun lepas.

"Kebanyakan 'kingpin' dadah menjadikan Malaysia sebagai negara transit dadah sebelum ia diedarkan di pasaran antarabangsa," katanya dalam sidang media khas di Kompleks Narkotik Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur di sini hari ini.

Razarudin berkata individu terbabit turut mempunyai perniagaan antaranya perkapalan, perhotelan, pelancongan dan pengangkutan selain dipercayai terlibat dengan 'black economy' serta pengubahan wang haram.

Dalam pada itu, beliau berkata polis telah menumpaskan 279 sindiket dadah dan menahan lebih 1,000 individu termasuk kingpin dadah bagi tempoh awal Januari hingga 30 November lepas.

"Setakat ini, kami berjaya memberkas kingpin yang menjadi dalang dalam sindiket pengedaran dadah di Johor dan Pulau Pinang," katanya.

Beliau mengakui agak sukar untuk mengenal pasti 'kingpin' dadah disebabkan mereka menjalankan perniagaan yang lain untuk mengelak diketahui polis.

"Selagi PDRM tidak menangkap kingpin-kingpin ini, mereka akan merekrut pekerja-pekerja sindiket dan itu memberi cabaran kepada PDRM," katanya.

-- BERNAMA