ALOR SETAR: Polis menumpaskan sindiket penipuan 'phone scam' dengan penahanan 54 individu yang sebahagian besar warga asing dalam serbuan di pusat panggilannya di kawasan Perusahaan Mergong 2, di Alor Setar.

Ketua Polis Kedah Datuk Fisol Salleh berkata serbuan dilakukan pegawai dan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kedah yang turut dibantu Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar, Kuala Muda dan Langkawi pukul 6 petang Isnin.

Menurut Fisol, premis itu dipercayai telah disewa dan dijadikan sebagai pusat panggilan untuk kegiatan penipuan dan dipercayai telah menjalankan operasi selama empat bulan.

Katanya, suspek adalah seorang wanita warga Taiwan, dua lelaki warga Bangladesh, 19 lelaki warga Taiwan, 29 lelaki warga China serta tiga lelaki tempatan yang berumur antara 20 hingga 50 tahun.

"Sindiket ini menggunakan modus operandi menyamar sebagai pegawai daripada agensi penguat kuasa sebelum memaklumkan bahawa akaun bank mangsa sedang disiasat dan wang mereka akan dibekukan atau hilang.

"Mangsa kemudian diminta untuk memindahkan wang ke dalam akaun yang diberikan oleh pihak sindiket dan mereka ini menyasarkan mangsa dari negara China dan Taiwan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kedah pada Rabu.

Menurut Fisol, dalam serbuan itu polis turut merampas sebuah kereta jenis Proton Exora, sebuah lori jenis Isuzu, komputer riba, telefon bimbit, router, mesin pencetak, kertas skrip serta kertas yang mengandungi nombor akaun bank negara China.

Katanya, polis sedang mengesan dua lagi individu iaitu pemilik premis dan pemilik syarikat kenderaan yang dipercayai dapat membantu siasatan kes.

Kesemua suspek ditahan telah direman selama empat hari sehingga Jumaat ini bagi membantu siasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan, Seksyen 15(1)(c) Akta Imigresen 1959 dan Seksyen 55B(1) akta yang sama.