IPOH:Polis membuka kertas inkuiri bagi menyiasat kes tular di media sosial memaparkan kain rentang yang tertera tulisan berunsurkan provokasi dan kesat di dua lokasi di Ipoh malam tadi.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner A. Asmadi Abdul Aziz berkata, pihaknya menerima maklumat terdapat kain rentang dengan kata-kata jelik yang digantung di Stadium Perak.

Manakala satu lagi kain rentang tertera kata-kata kesat yang digantung di jejantas Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Ipoh kira-kira jam 9 malam Ahad.

"Sepasukan anggota polis dari Balai Polis Sungai Senam telah melakukan pemeriksaan lokasi berkenaan kira-kira jam 12.15 tengah malam tadi di Stadium Perak.

"Sebaik tiba di lokasi, anggota polis mendapati kain rentang tersebut telah tiada. Hasil pemeriksaan di lokasi sekitar juga gagal menemui kain rentang berkenaan.

"Hasil siasatan di tempat kejadian tiada rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang berada di kawasan sekitar . Tiada saksi bebas yang tampil untuk dirakam keterangan bagi membantu siasatan

"Pihak polis sudah membuka kertas inkuiri bagi membolehkan siasatan dijalankan," katanya dalam kenyataan pada Isnin.

Tambahnya, pasukan bertindak khas Balai Polis Sungai Senam turut mendapati tiada kain rentang yang digantung di Jejantas HRPB.

"Pemeriksaan di kawasan sekitar dilakukan dan telah menemukan kain rentang berwarna putih dengan tulisan merah dan hitam di dalam tong sampah di hentian bas Jalan Raja Ashman Shah menghala ke Pasar Raya Angsana Mall," katanya lagi.

Pada Ahad, insiden kain rentang itu tular di media sosial, termasuk salah satunya yang berbaur makian serta tertera angka '317 kes', dipercayai berkaitan peningkatan kes COVID-19.