TAIPING: Polis menahan seorang lelaki dan merampas beg galas berisi peket plastik dadah jenis ekstasi, pil Erimin 5 dan ketamin bernilai RM25,550, di sebuah kondominium di sini kelmarin.

Ketua Polis Daerah Taiping Asisten Komisioner Razlam Ab Hamid berkata, lelaki berusia 36 tahun itu ditahan oleh sepasukan anggota dari Bahagian Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Taiping pada jam 9 malam.

Beliau berkata, pemeriksaan fizikal suspek menemukan satu beg galas berwarna hitam dengan 27 peket plastik berisi dadah ekstasi dan 20 foil aluminium berisi 200 biji pil Erimin 5.

Selain itu, turut ditemui dua peket plastik berisi dadah jenis ketamin dan dua peket plastik berisi 23 biji pil ekstasi.

"Suspek telah berkahwin dan bekerja sebagai penyelia di salah sebuah syarikat pinjaman wang berlesen di Taiping.

"Suspek dipercayai bergiat aktif sejak Ogos lalu di kawasan Taiping dan ujian saringan awal air kencing mendapati suspek positif dadah jenis benzo.

"Semakan rekod kesalahan lampau mendapati saspek mempunyai dua rekod kesalahan lampau iaitu di bawah seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan Seksyen 6(1) Akta Rumah Judi Terbuka 1953," katanya dalam kenyataan pada Rabu.

Katanya lagi, tindakan juga diambil di bawah Akta Dadah Berbahaya (Perlucuthakan Harta) 1988, di mana Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik IPD Taiping menyita sebuah kereta jenis Honda Accord.

Di samping itu, turut disita dua bentuk cincin, satu unit telefon bimbit dan wang tunai berjumlah RM700.

"Nilai rampasan dadah adalah RM25,550 manakala nilai sitaan adalah RM153,900.

"Jumlah keseluruhan dadah yang dirampas ini boleh digunakan lebih kurang 500 orang penagih dadah.

"Dadah tersebut disyaki untuk diedarkan di pasaran tempatan," katanya.

Beliau berkata, suspek direman selama lima hari mulai semalam hingga Sabtu ini bagi siasatan lanjut.

Katanya lagi, kes disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan jika disabitkan kesalahan boleh dikenakan hukuman mandatori gantung sampai mati.