BUKIT MERTAJAM: Polis Pulau Pinang menahan seorang wanita bagi membantu siasatan berkaitan dakwaan menghina laungan azan yang dimuat naik menerusi status di laman Facebooknya baru-baru ini.

Wanita berusia 26 tahun yang  berasal dari Tawau Sabah itu ditahan kira-kira jam 11.30 malam tadi selepas polis menerima laporan daripada seorang pengadu yang melihat status terbabit yang dimuat naik pemilik akaun bernama JULIA JJ II.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), Asisten Komisioner Shafee Abd Samad berkata, hasil pemeriksaan mendapati akaun tersebut dimiliki seorang wanita yang bekerja sebagai tukang urut di kawasan Bukit Mertajam.

“Selain status tersebut, wanita itu turut meletakkan emoji hidung babi dan kenyataan bertanda pagar menghina masjid.

“Semakan polis turut mendapati terdapat empat  laporan yang dibuat berkaitan kenyataan pemilik akaun,” katanya," kata Shafee dalam kenyataan hari ini.

Shafee berkata, pengadu membuat laporan polis berikutan tidak berpuashati dengan tindakan pemilik akaun Facebook itu yang  boleh menyebabkan berlakunya perpecahan kaum dan meminta tindakan tegas diambil keatas pemilik akaun tersebut.

Katanya, suspek ditahan di perkarangan Ibu Pejabat Polis SPT dan kes disiasat mengikut Seksyen 298A Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi Dan Multimedia Malaysia 1998.

Polis turut merampas dua buah telefon bimbit milik suspek.