Pihak polis masih belum menerima apa-apa maklumat mengenai bantahan yang kononnya dirancang untuk diadakan oleh kumpulan tertentu sempena lawatan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama ke negara ini bulan depan.

Ketua Polis Kuala Lumpur DCP Datuk Mohmad Salleh berkata: "Tiada apa-apa lagi. Kami tidak menerima apa-apa maklumat mengenai perkara ini, (tetapi) kita akan bertindak jika kita mendengar apa-apa mengenainya . "

Justeru Mohmad menyeru sesiapa yang mempunyai maklumat mengenai perkara itu untuk membantu pihak polis.

Pada Selasa minggu lepas, sebuah badan bukan kerajaan pro-pembangkang Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) bertindak membakar sebuah patung replika seakan Obama bersama sehelai bendera Amerika Syarikat dalam satu tunjuk perasaan yang diadakan di Taman Melati, Wangsa Maju.

SAMM berkata tindakan itu diharap dapat menjadi pembakar semangat kepada bantahan yang lebih besar bagi 'menyambut' pemimpin Amerika itu pada 11 Oktober nanti.

Pengarah propaganda kumpulan itu, Edy Noor Reduan, berkata tindakan itu sebagai satu "amaran penting" dan isyarat penolakan mereka terhadap Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA).

Selain itu kempen bantahan itu turut menggunakan media sosial untuk menyuarakan bantahan termasuk menggunakan hashtag #BantahObama dan #TolakTPPA.

Selain SAMM, Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) baru-baru ini turut mengeluarkan kenyataan membantah lawatan Obama.

Presidennya, Mohd. Azmi Abdul Hamid, berkata bantahan dibuat dengan alasan Amerika Syarikat dianggap sebagai sebuah "kuasa imperialis Barat yang berhasrat untuk menguasai dunia".

Beliau juga berkata Malaysia perlu mencontohi tindakan Presiden Brazil Dilma Rauseff yang membatalkan perjalanannya ke Amerika Syarikat susulan dakwaan pengintipan Amerika menerusi Agensi Keselamatan Kebangsaan (NSA) negara itu ke atas rakyat Brazil.

Sementara itu, Kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia masih belum memberikan sebarang kenyataan berhubung perkara itu ketika ditanya oleh Astro Awani.