KUALA LUMPUR: Pusat Pungutan Zakat - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) berjaya mencapai sasaran kutipan zakat bagi tahun 2021 sebanyak RM800 juta.

Pengerusi Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP), Datuk Seri Syed Ali Syed Abbas Al-Habshee berkata, jumlah tersebut mengatasi kutipan sebanyak RM756 juta bagi tahun 2020.

"Kejayaan itu merupakan rekod cemerlang PPZ-MAIWP selama dua tahun berturut-turut sejak 30 tahun beroperasi.

"Selaku Pengerusi PPZ-MAIWP, saya ingin menzahirkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada pembayar zakat yang saya sifatkan sebagai 'Hero PPZ-MAIWP'.

"Bagi saya, kejayaan tersebut hasil daripada kesedaran, kerjasama dan komitmen pembayar zakat sama ada secara individu, tokoh-tokoh korporat, sektor swasta dan agensi kerajaan," katanya dalam catatan terbaharu di laman Facebooknya.

Dalam pada itu katanya, ternyata umat Islam khususnya warga Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan mempunyai kesedaran amat tinggi untuk membayar zakat walaupun negara dilanda kegawatan ekonomi dan ramai yang hilang punca pendapatan akibat wabak COVID-19.

"Dengan peningkatan kutipan tersebut, saya berharap pembayar-pembayar zakat sedia ada dan yang baru, akan terus membayar zakat kepada PPZ-MAIWP bagi tahun 2022 dengan kutipan yang akan terus meningkat.

"Sekali lagi ingin saya maklumkan keseluruhan kutipan zakat oleh PPZ-MAIWP akan diserahkan sepenuhnya kepada MAIWP yang kemudiaanya akan disalurkan kepada golongan asnaf menerusi Baitulmal-MAIWP.

"Kepada seluruh tenaga kerja PPZ-MAIWP saya juga mengucapkan terima kasih dan syabas di atas dedikasi dan kerjasama yang diberikan bagi mencapai sasaran kutipan zakat pada tahun 2021," ujarnya.

Katanya lagi, pengumunan rasmi jumlah kutipan zakat PPZ-MAIWP bagi tahun 2021 akan dibuat oleh Pengerusi MAIWP tidak lama lagi.