KUALA LUMPUR: Perbadanan Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) hari ini menyerahkan sumbangan dan bantuan banjir ke Kelantan dan Terengganu berjumlah hampir RM900,000 bagi membantu mangsa yang terkesan dengan bencana itu pada penghujung tahun lepas.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Seri Ahmad Maslan berkata sumbangan bantuan berkenaan melibatkan 800 set kelengkapan membersih iaitu water jet, penolak air, mop, paip getah, penyapu plastik, baldi, cangkul, kasut getah dan sarung tangan.

Turut dihantar 1,000 set keperluan bantuan banjir melibatkan starter kit food, kit banjir, telekung, kain pelikat, tilam bersaiz Queen, set beg sekolah dan ready-to-eat food pack.

"Saya kira ini satu usaha amat baik dan harap ketika musibah di tempat lain kita sebagai agensi yang ada keupayaan dapat kiranya membantu dalam bentuk tanggungjawab sosial korporat (CSR)," katanya ketika mewakili Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melepaskan konvoi berkenaan.

Turut hadir pada majlis ringkas yang berlangsung di pekarangan Pusat Dagangan Dunia (WTC) itu ialah Pengerusi Perbadanan PR1MA Datuk Dr Fathul Bari Mat Jahya.

Ahmad Maslan berkata walaupun banjir di kedua-dua negeri berkenaan sudah surut, kesan yang dirasai penduduk terutama dari aspek pembersihan rumah dan kerosakan barangan asas masih ada.

Sehubungan itu, beliau menyeru penglibatan lebih banyak agensi, jabatan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk memberi bantuan kepada rakyat ditimpa musibah tidak kira di mana mereka berada.

Menurut maklumat dikongsi PR1MA, sumbangan barangan tersebut akan disalurkan menerusi Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) serta Angkatan Pertahanan Awam (APM).

Baru-baru ini, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim turut meluluskan peruntukan segera bantuan banjir berjumlah RM100 juta kepada Kelantan dan Terengganu, masing-masing berjumlah RM50 juta.

-- BERNAMA