BEMBAN: Penduduk di Melaka yang sering kali terjejas dengan bencana banjir merayu pihak berkaitan untuk tidak hanya memandang jalan penyelesaian bagi tempoh jangka masa panjang.

Selain mahu bencana yang sudah dianggap sebagai ‘acara tahunan’ di negeri itu diselesaikan segera, mereka juga mahukan barisan wakil rakyat yang bakal mengambil alih tampuk pimpinan Kerajaan negeri selepas ini, untuk lebih kreatif dan menubuhkan jawatankuasa khas bagi membantu penduduk berdepan pasca banjir.

Bagi Abas Md Jeni, 64, pemastautin Kampung Lubuk Kasau di Dewan Undangan Negeri (DUN) Bemban berkata, melihat kepada bencana yang seperti tidak berkesudahan itu, mangsa sudah mula culas untuk berharap supaya bencana banjir terus lenyap dari negeri itu.

Katanya, bukan mahu menolak hukum alam, tetapi pihak berkaitan perlu lebih kreatif dalam membantu mangsa-mangsa banjir dan bukan sekadar menghantar bantuan makanan mahupun wang ringgit.

Tegasnya, penduduk sebuah jawatankuasa mahupun badan sukarelawan ditubuhkan bagi membantu penduduk menghadapi pasca banjir rentetan sudah tidak larat untuk mengemas rumah setiap kali berdepan bencana banjir.

"Setiap pemimpin yang dicalonkan yang menang di kawasan ini mesti bertanggungjawab dalam mengatasi masalah pendiuduk terutamanya di kawasan Lubuk Kasau dan tempat lain, saya harapkan wakil rakyat yang menang itu lebih peka mengatasi masalah banjir di sini supaya rakyat di sini," kata Abas.

BACA SEMUA BERHUBUNG PRN MELAKA DI SINI

"Musim tengkujuh ini kami perlu berkemas rumah, satu minggu tidak tentu siap kemas rumah ... itu baru kira berkemas belum kira barangan rumah.

Bagi Md Zaam Md Jan, 72 berkata, sejak hampir 45 tahun lalu dia tidak dapat tidur lena apabila tiba musim hujan lebat.

Bagaimanapun katanya, kejadian banjir semakin memburuk sejak tempoh dua tahun ini sehinggakan baru-baru ini, rumahnya dimasuki air setinggi kira-kira 1.5 meter .

Katanya, sejak dahulu pelbagai pihak terutamanya wakil rakyat hanya ‘menabur janji’ untuk menyelesaikan masalah berkenaan dengan menambah baik insfrastruktur longkang serta sungai sehinggakan penduduk sudah jemu dengan janji-janji berkenaan.

“Memanglah kalau ikut kena datang bantu, tapi siapa yang hendak membantu? Rumah kita, kita juga kena buat rumah kita tiada siapa yang datang. Dia datang duduk atas jambatan, sekadar tangkap gambar? Itu sahaja, sudah bertahun-tahun, datang menolong belum pernah lagi," kata penduduk Md Zaam Md Jan.

PRN Melaka

“Saya berani cakap tiada siapa datang ke rumah saya untuk membantu, sekadar duduk atas jambatan, baik siapa setakat tangkap gambar macam pesta pula dia," katanya.

Menurut seorang lagi penduduk, Abu Kasim Endon, kerajaan seharusnya peka kepada proses membaikpulih bukan sahaja kediaman, malah infastruktur di penempatan mereka.

“Saya berharap agar apabila jambatan pecah, baikilah cepat. Seperti apa yang berlaku kepada keluarga saya, rumah saya pun masih belum selesai – pagar roboh, masih berlecak dan banyak lagi… nilai untuk membaik pulih lebih kurang RM10,000.

Melaka, yang mempunyai 28 kawasan DUN, memiliki seramai 495,196 pengundi berdaftar dengan 240,530 atau 48.57 peratus pengundi adalah lelaki dan baki 254,666 atau 51.43 peratus, wanita.

Mengikut rekod Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), seramai 18,573 pengundi terdiri daripada 48.43 peratus lelaki dan selebihnya wanita layak mengundi di DUN Bemban pada Pilihan Raya Negeri Melaka pada 20 November ini.