PEKAN: Kuala Pahang berada di bawah Parlimen Pekan dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Peramu Jaya.

Terletak berhampiran muara Sungai Pahang, rata-rata penduduk di kawasan ini merupakan nelayan pesisir pantai dan laut dalam.

Astro AWANI sempat menjelajah di kawasan ini bagi mendapatkan reaksi penduduk tentang apa kata mereka mengenai Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) yang bakal berlangsung pada November depan.

Kuala Pahang terletak di muara Sungai Pahang. Gambar: Astro AWANI

Setibanya penulis dan jurukamera, Khairulazman Mohamad di kawasan ini, keadaan pekannya di tepi sungai Pahang ini agak sunyi.

Hanya beberapa aktiviti perniagaan seperti satar, air kelapa, gerai masakan panas dan snek beroperasi.

Kami terus menuju ke kawasan tepi pantai berdepan dengan Masjid Sultan Haji Ahmad Shah yang menjadi tumpuan penduduk untuk beriadah dan berehat ketika petang.

Terlihat seorang warga Kuala Pahang sedang berehat, penulis mendekatinya bagi mendapatkan pandangan apa yang perlu dilakukan atau perubahan dibawa kepimpinan baharu yang akan diberi mandat di kawasan itu pada 19 November depan.

Gerai menjual satar ikan, antara tarikan di kawasan Kuala Pahang. Gambar: Astro AWANI


MAHU KUALA PAHANG DIJADIKAN KAMPUNG PELANCONGAN

Bagi Amran Mat Kechik, 55, yang juga Pengerusi Pasar Lambak daerah Pekan, dia menginginkan kawasan itu dibangunkan sebagai kampung pelancongan.

Cadanganya, mewujudkan bot tambang, teksi air, kawasan memancing di muara sungai Kuala Pahang itu bagi menarik lebih ramai pelancong dari dalam dan luar negara.

Amran Mat Kechik, 55, yang juga Pengerusi Pasar Lambak daerah Pekan, beliau menginginkan kawasan itu dibangunkan sebagai kampung pelancongan. Gambar: Astro AWANI

"Aset yang ada pada hari ini, belakang saya memang ada sungai tapi ada pulau-pulau kecil yang ada banyak sejarahnya di sini.

"Pada pandangan penduduk pada hari ini, di sungai perlu ada bot seperti teksi air untuk pelancong beriadah di sekitar kawasan muara sungai ini, begitu juga aktiviti kayak dan memancing untuk pemancing tegar.

"Saya rasa itu satu tarikan penambahan ekonomi di Kuala Pahang ini," katanya.

Tambahnya, limpahan ekonomi akan dapat dirasai penduduk sekitar terutama peniaga dan pengusaha inap desa sekiranya hasrat penduduk itu ditunaikan pemimpin yang akan mewakili kawasan berkenaan.

"Penduduk di sini ramai yang ada bot fiber, hasil nelayan pula makin kurang dan tidak menjamin masa depan.

"Bot fiber yang ada di Kuala Pahang ini boleh dijadikan teksi air, saya rasa tak ramai orang di Pekan dan di luar itu nak rasa makan buah nipah dan sebagainya di sini.

"Jadi saya harap calon di DUN (Peramu Jaya) ini menjadikan sungai ini untuk pelancongan, menarik orang dari luar masuk ke Kuala Pahang," jelasnya lagi.

Nelayan Kuala Pahang menggunakan pukat bubu mencari rezeki di perairan Laut China Selatan. Gambar: Astro AWANI

Suara sama diluahkan peniaga di Kuala Pahang ini, Marzuki Mamat, 54, yang mahukan kawasan itu dihidupkan semula dengan tarikan pelancongan.

Jelasnya, pendapatan peniaga ketika ini merosot selepas pandemik COVID-19, malah pelancong dari luar semakin kurang datang ke kawasan itu.

"Kita dah lama yang tu, kena ada perubahan. Pertama kena ada tempat pelancongan yang ada nak buat pulau itu tapi kena makan modal besar, kalau buat pun mungkin maju, kita peniaga pun okay bila ada orang luar datang.

"Tarik pengunjung suruh datang Kuala Pahang, sekarang sunyi meniaga kurang. Hujung minggu pun takda orang juga, orang berniaga di Kuala Pahang banyak tutup kedai," katanya.

Kawasan muara Kuala Pahang berpotensi dijadikan lokasi pemancing tegar serta aktiviti kayak. Gambar: Astro AWANI