KUALA LUMPUR: Satu kertas siasatan dibuka berhubung dakwaan bahawa seorang individu yang tergolong dalam kategori orang kurang upaya (OKU) penglihatan tidak dapat masuk ke Pusat Penamaan Calon (PPC) Parlimen P.119 Titiwangsa untuk menyerahkan borang.

Ketua Polis Daerah Wangsa Maju Superintenden Ashari Abu Samah berkata individu itu mendakwa kelewatan tiba di PPC adalah berpunca daripada kesesakan jalan raya kerana banyak laluan ditutup.

Beliau berkata satu laporan telah dibuat oleh seorang pegawai kanan polis yang bertugas sebagai Ketua Pegawai Zon PPC Parlimen Titiwangsa.

"Kertas siasatan telah dibuka hari ini bagi menyiasat kesahihan dakwaan individu berkenaan di bawah Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan (iaitu membuat, menerbitkan atau mengedarkan apa-apa kenyataan yang boleh menimbulkan ketakutan atau kegentaran kepada awam).

"Polis masih lagi menjalankan siasatan untuk menentukan kesahihan dakwaan individu berkenaan," menurutnya dalam kenyataan hari ini.

Ashari meminta orang awam yang mempunyai maklumat mengenai insiden itu agar berhubung terus dengan Pusat Kawalan Ibu Pejabat Polis Daerah Wangsa Maju di talian 03-9289 9222 atau Hotline Polis Kuala Lumpur di talian 03-2115 9999 atau mana-mana balai polis berhampiran.

Semalam, individu OKU penglihatan yang dikenali sebagai Habib Bourguiba Abd Hamid telah hadir ke PPC Parlimen Titiwangsa untuk bertanding di kerusi itu namun tidak kesampaian setelah gagal menghantar borang pencalonan kerana lewat tiba.

-- BERNAMA