Kembalikan tangan kiri suami saya, rayu R.Bakiam, 66, isteri kepada mendiang K. Lathmana, 60, yang dipercayai dibunuh dengan kejam di Lenggong pada 5 Mei lalu.

R. Bakiam berkata tangan suaminya itu dipercayai ditetak dan dibawa lari oleh dua suspek di hadapan sebuah kedai makan dekat Kota Tampan dalam kejadian berkenaan.

Menurut beliau, pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) seharusnya mengambil tindakan terhadap dua suspek itu secara adil dan telus serta membantu mereka mencari tangan kiri mendiang.

Ini kerana dakwanya difahamkan kedua-dua suspek berkenaan sebelum ini telah ditahan namun dibebaskan tanpa sebarang tindakan lanjut dan kini menganggu keluarganya.

Bakiam yang diwakili ADUN Buntong A. Sivasubramaniam Ditemui di pekarangan ibu pejabat polis daerah Ipoh bagi melakukan laporan polis mengenai gangguan berkenaan pada Khamis.

“Pihak polis berjanji akan mendapatkan kembali separuh tangan kiri yang dilarikan oleh suspek semasa pembunuhan tetapi sehingga kini tangan kiri si mati masih tidak dipulangkan.

“Isteri si mati juga mengadu bahawa tidak dapat tidur lena disebabkan pengebumian suaminya tidak sempurna memandangkan ketiadaan penuh anggota badan si mati, keluarga ini juga memohon penyiasatan rapi dijalankan semula,” kata Sivasubramaniam.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, Datuk Gan Tian Kee ketika dihubungi memberitahu kedua-dua suspek telah dituduh di Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar pada 19 Mei lalu di bawah Seksyen 326 Kanun Keseksaan berdasarkan keterangan yang diperolehi.

Katanya lagi, pihak polis juga telah berusaha mengesan tangan kiri mangsa yang dicampak ke dalam Sungai Ulu Kenas oleh suspek namun gagal menemuinya ekoran hujan lebat serta air sungai yang deras ketika kejadian.

Beliau menegaskan pihaknya telah menjalankan siasatan yang telus serta adil berkenaan kes berkenaan dan memberi amaran supaya sivasubramaniam tidak menangguk di air keruh dengan mendakwa pihaknya bersekongkol dengan suspek.