Kerajaan Pulau Pinang akan melaksanakan Sistem Tempat Letak Kereta Pintar (PSP) mulai esok (Isnin ) sehingga Disember ini bagi memudahkan pembayaran tempat letak kereta di kawasan pentadbirannya.

Ketua Menteri, Chow Kon Yeow berkata, pelaksanaan sistem berkenaan adalah fasa perintis di mana sebanyak 36,000 petak tempat letak kereta (TLK) disediakan di seluruh negeri itu.

PSP akan beroperasi di 647 tempat letak kereta di George Town dan 350 di kawasan Seberang Perai.

Justeru bagi menggalakkan orang ramai menggunakan sistem tersebut selain sistem dompet online (e-wallet), kerajaan negeri akan memberi kredit percuma berjumlah RM5 kepada 10,000 pengguna pertama yang menggunakan aplikasi PSP tersebut menerusi penggunaan teknologi e-wallet seperti Boost, Touch ‘n Go dan Grab Pay.

"Sebagai permulaan, kredit percuma RM5 akan diberikan kepada 10,000 pengguna pertama aplikasi Penang Smart Parking sebagai galakan orang ramai bagi penggunaaan e-wallet," kata Kon Yeow.

Antara kawasan tempat letak kereta yang terlibat di George Town ialah Lebuh Union, Lebuh Pantai, Lebuh Pasar, Lebuh Penang, Lebuh Queen, Lebuh King, Lebuh Downing, Lebuh Bishop, Lebuh Gereja, Gat Lebuh Gereja, Lebuh China dan Gat Lebuh China manakala di Seberang Perai ialah di Lebuh Langsat dan Jalan Icon City.

Chow berkata, bagi menjayakan pelaksanaan PSP, beberapa jalan di bahagian pulau dan Seberang Perai akan ditutup sementara bagi pemasangan sensor untuk fasa perintis dan keseluruhan 36,000 tempat letak kereta yang dijangka siap sepenuhnya pada Ogos 2020.

Beliau berkata, kerajaan negeri juga telah bersetuju kadar bayaran tempat letak kereta kekal pada kadar 80 sen sejam bagi kawasan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan 40 sen sejam bagi kawasan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP).

Tambahnya, bagi pas bulanan pula kadar bayaran kekal pada kadar RM150 sebulan di kawasan MBPP dan RM75 sebulan di kawasan MPSP.

Dalam pada itu, Chow berkata, berikutan pelaksanaan berkenaan, rakyat dijangka akan mengambil masa sekurang-kurangnya satu atau dua tahun untuk menyesuaikan diri dengan teknologi baharu tersebut

Jesteru katanya antara cabaran yang perlu dilalui adalah bagaimana untuk menguruskan tingkah laku dan minda masyarakat untuk memahami teknologi tersebut selain daripada isu teknikal.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan PSP Fasa Satu, di Georgetown, pada Ahad.