SIBU:Jabatan Kesihatan Bahagian Sibu membuka pusat saringan COVID-19 di Stadium Tertutup Sibu bermula esok.

Menurut Pengerusi Majlis Perbandaran Sibu, Clarence Ting pusat saringan COVID-19 itu dibuka bermula 9 pagi hingga 6 petang termasuk pada hujung minggu.

"Orang ramai yang mempunyai kontak rapat kepada kes positif COVID-19 atau berisiko boleh datang ke stadium ini untuk membuat saringan," katanya dalam hantaran di laman sosial Facebook pada Isnin.

Terdahulu, Sibu dan Kuching diklasifikasikan sebagai zon merah selepas mencatatkan jumlah kes positif melebihi 40 kes.

 
Sumber Facebook Cting59

Bukan itu sahaja, peningkatan kes di Sibu adalah susulan satu kluster baharu iaitu Kluster Pasai yang mencatatkan 42 kes positif setakat semalam.

BACA: Lapan rumah panjang di Sibu dikenakan sekatan pergerakan, 37 kes positif

BACA: Tiada aktiviti di ruai rumah panjang di Pasai Siong, penduduk patuh SOP 

Susulan itu, Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak memutuskan sekatan pergerakan di Pasai Siong, Sibu sejak 9 Januari lalu.

Mengulas mengenai perkembangan di Pasai Siong Clarence menjelaskan, terdapat peningkatan kes melibatkan kluster itu dan akan diumumkan JPBN Sarawak hari ini.

BACA: COVID-19: Lebih 2,000 penduduk di Pasai Siong jalani sekatan pergerakan

Mengambil kira situasi semasa di Sibu yang disifatkan akan terus meningkat, Clarence berkata, MPS memutuskan untuk membatalkan semua mesyuarat, mengehadkan pengunjung di pejabat-pejabat dan beberapa lagi tempat awam.

"Saya tidak pernah mengalami penularan COVID-19 yang teruk sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Sehubungan itu, saya menggesa orang awam mematuhi prosedur operasi standard (SOP), memakai pelitup muka, penjarakan sosial serta menggunakan cecair pembasmi kuman," katanya.

 
Sumber Facebook Cting59