Tohmahan yang dibuat dua bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP, Yong Choo Kiong dan A Sivasubramaniam, terhadap DAP Perak dan pimpinannya semalam, adalah tidak berasas.

Demikian ditegaskan Setiausaha DAP Perak, Wong Kah Woh, merujuk kepada dakwaan dibuat kedua-dua ADUN itu bahawa DAP Perak mempunyai rancangan untuk menjatuhkan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu sebagai Menteri Besar (MB).

Katanya, tindakan kedua-dua bekas ADUN itu merupakan satu percubaan melulu untuk menjustifikasikan tindakan keluar parti mereka.

“Reaksi untuk mencari alasan dan membuat tohmahan ini bukan sesuatu yang di luar jangkaan, memandangkan tindakan mereka yang mengkhianati pilihan dan mandat rakyat telah dikecam oleh pengundi-pengundi.

“Sikap sedemikian juga mestilah dikecam,” katanya dalam satu kenyataan hari ini, sekali gus memberi indikasi bahawa DAP Perak dalam siri mesyuaratnya tidak pernah merancang untuk menjatuhkan Ahmad Faizal sebagai MB Perak.

BACA: "Memang ada rancangan jatuhkan MB Perak" - Bekas ADUN DAP

BACA: 2 ADUN DAP, 1 Amanah Perak isytihar keluar parti

BACA: DAP batal keahlian tiga ADUN

Tambah Wong, kedua-dua ADUN tersebut, yang telah bertanding dan menang atas tiket DAP menerusi Pakatan Harapan (PH), sekal igus perlu memenuhi mandat rakyat, dan bukan bekerjasama dengan Perikatan Nasional.

“Amanah dan mandat daripada rakyat adalah jelas, iaitu menolak kerajaan kleptokrasi Barisan Nasional (BN) pada ketika itu.

"Bukannya untuk kedua-dua mereka terus bekerjasama dengan bekas MB Perak Ahmad Faizal yang telah mengumumkan pembentukan kerajaan Perikatan Nasional dengan BN.


“Walau apa yang diutarakan sebagai alasan atau justifikasi, tindakan kedua-dua mereka adalah sebahagian daripada pembentukan kerajaan campuran Perikatan Nasional, yang sekali gus menumbangkan Kerajaan PH Perak,” ujarnya.

Dalam sidang media semalam, kedua-dua bekas pemimpin DAP itu mengesahkan wujud rancangan menjatuhkan Ahmad Faizal dan kerajaan negeri Perak ketika pemerintahan PH sebelum ini.

Mereka mendakwa, rancangan tersebut sudah lama dibincangkan oleh Jawatankuasa DAP Perak dan menjadi antara isu yang dibincangkan setiap kali mereka bermesyuarat.

Kenyataan media oleh DAP Perak yang sifatkan tindakan dua bekas pemimpinnya itu satu tohmahan dan tidak berasas.