PRESIDEN Amerika Syarikat, Joe Biden mula memperkenalkan secara rasmi Rangka Kerja Ekonomi Indo-Pasifik (IPEF) pada minggu ini ketika jelajah pertamanya ke Asia.

IPEF menyusul lima tahun selepas Amerika Syarikat secara unilateral menarik diri daripada Perkongsian Trans-Pasifik yang ditandatangani 12 negara di Asia-Pasifik, Amerika Utara dan Amerika Selatan.

Dengan pengunduran Amerika Syarikat, negara-negara berkaitan terus melancarkan perjanjian perdagangan pelbagai hala terbesar di dunia, Perkongsian Trans-Pasifik Komprehensif dan Progresif (CPTPP) yang turut menyaksikan permintaan China untuk turut serta.

Sejak dari itu, Amerika Syarikat dilihat 'tidak hadir' di rantau itu dan diburukkan lagi dengan perang perdagangan dengan China.

Justeru, IPEF dijangka menjadi menjadi pemecah tembok pemisah situasi itu.

Namun, pemerhati politik berpendapat, rangka kerja itu masih kekurangan taring serta lebih bersifat simbolik berbanding kesan dan polisi sebenar.

BACA: IPEF sedia platform dialog dengan AS dan rakan Rangka Kerja

BACA: WEF 2022: Malaysia perlu titik berat ESG dalam Kerangka Ekonomi Indo-Pasifik

Apa itu IPEF?

IPEF dikatakan seakan-akan langkah untuk mengurangkan keterlibatan China di rantau ini.

Rangka Kerja itu diketuai Amerika Syarikat dan berperanan mengukuhkan hubungan dengan negara anggota.

Negara anggota juga boleh melibatkan diri dalam hal ekonomi dan perdagangan penting yang membimbangkan di rantau ini seperti membina rantaian bekalan yang berdaya tahan daripada wabak.

IPEF bukan perjanjian perdagangan bebas.

Tiada akses pasaran atau pengurangan tarif digariskan, walaupun pakar mengatakan ia boleh membuka jalan kepada perjanjian perdagangan.

Untuk permulaan, 12 negara akan terlibat dengan IPEF iaitu Australia, India, Jepun, Malaysia, Filipina, Singapura, Thailand, Vietnam, Korea Selatan dan New Zealand.

 Pemimpin ASEAN bersama Presiden Joe Biden di White House pada Mei lalu


Apa kepentingan IPEF?

IPEF mempunyai empat prinsip utama rangka kerja iaitu:

1. Ekonomi yang berhubungan: Piawaian dan peraturan yang lebih tinggi untuk perdagangan digital, seperti aliran data rentas sempadan.

2. Ekonomi berdaya tahan: Rantaian bekalan berdaya tahan yang boleh mengatasi gangguan yang tidak dijangka seperti wabak.

3. Ekonomi bersih: Menyasarkan komitmen dan projek tenaga hijau.

4. Ekonomi adil: Melaksanakan perdagangan adil, termasuk peraturan yang menyasarkan rasuah dan cukai yang berkesan.

IPEF adalah berbeza dengan CPTPP kerana peraturan yang tidak terlalu terikat selain lebih fleksibel, di mana anggotanya boleh bersetuju dengan dengan sesetengah peraturan atau syarat-syarat.