BUTTERWORTH: Padah memberi rasuah RM150 kepada anggota polis, seorang warganegara Bangladesh dipenjara dua bulan dan didenda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen Butterworth  hari ini.

Tertuduh, Jahir, 49, yang bekerja di kedai perabot mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Ahmad Azhari Abdul Hamid.

Mahkamah turut memerintahkan hukuman penjara Jahir ditambah dua bulan lagi sekiranya gagal membayar denda tersebut, sementara wang tunai RM150 itu dilucutkan hak kepada hasil kerajaan Malaysia.

Mengikut pertuduhan, lelaki itu dituduh memberi suapan wang tunai RM150 kepada seorang anggota polis berpangkat Asisten Superintenden melalui rakannya bernama Mia Saddam sebagai dorongan untuk tidak mengambil tindakan terhadapnya kerana kesalahan tidak memakai pelitup muka dengan betul di tempat awam, serta melepaskan rakannya kerana tidak mempunyai pasport.

Kesalahan itu dilakukan di Jalan Baru, Perai di antara pukul 7.50 hingga 8.15 malam pada 21 Februari lepas.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 17 (b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwaraya SPRM,  Mohd Azlan Basri manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Terdahulu Mohd Azlan meminta supaya tertuduh dikenakan hukuman berat memandangkan ia adalah kesalahan serius memberi rasuah kepada pegawai polis selain tidak menghormati undang-undang negara ini.