KUALA LUMPUR: Malaysia bakal merangka beberapa inisiatif bagi meningkatkan daya saing sektor pengangkutan dan logistik, sekali gus menjadikan negara sebagai hab pengangkutan dan logistik di rantau ini menjelang 2025.

Menurut dokumen Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) yang diterbitkan Unit Perancang Ekonomi (ICU) pada Isnin, inisiatif itu meliputi usaha meningkatkan kecekapan dan memanfaatkan pendigitalan dalam perkhidmatan berkenaan.

"Pelaksanaan inisiatif ini akan menyumbangkan kepada penambahbaikan proses pengendalian kargo, peningkatan jumlah kargo dan pengukuhan perdagangan," kata dokumen itu.

Antara inisiatif yang digariskan ialah meningkatkan kecekapan perkhidmatan pengangkutan dan logistik, menambah baik infrastruktur dan kapasiti perkhidmatan pelabuhan serta mempertingkatkan ketersambungan batuan akhir.

Antara yang diberi tumpuan adalah menggalakkan pergerakan barangan pelbagai mod, menaik taraf sistem penerbangan dan melaksanakan penyenggaraan pencegahan bagi jalan raya dan jambatan.

Dengan itu, menurut dokumen tersebut, ia akan memastikan proses pengendalian kargo adalah cekap, sistem yang digunakan dalam sektor penerbangan mematuhi piawaian antarabangsa serta jalan raya dan jambatan berada dalam keadaan baik.

Sehubungan itu, pengendali pelabuhan digesa untuk menyediakan perkhidmatan yang baik bagi penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) kapal di bawah selia pihak berkuasa pelabuhan.

Justeru, dokumen itu menyatakan kemudahan parkir yang lebih sesuai juga akan disediakan untuk prime movers bagi mengurangkan kesesakan di pelabuhan semasa waktu puncak.

"Kemudahan dan peralatan pelabuhan akan dinaik taraf dan proses kerja akan sentiasa ditambah  baik untuk meningkatkan kecekapan dan daya saing yang menyeluruh," jelas dokumen itu lagi.