MELAKA: Lebih 3,000 pertubuhan dan persatuan yang berdaftar di bawah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) telah dibatalkan status penubuhannya atas pelbagai kesalahan menerusi proses pemutihan yang dijalankan jabatan itu sejak 2021.

Ketua Pengarahnya Mohd Nawardi Saad berkata antara kesalahan dilakukan persatuan berkenaan ialah tidak aktif, tiada aktiviti mengikut perlembagaan yang ditetapkan, selain terdapat pertikaian atau masalah dalaman yang berlaku dalam kalangan ahli persatuan.

"Proses pemutihan ini akan kita teruskan dari semasa ke semasa bagi memastikan matlamat penubuhan setiap persatuan tercapai, selain memastikan tiada gerakan menyalahi undang-undang berselindung di sebalik penubuhan persatuan berkenaan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan penutup Program RoS Care Kursus Asas Pengurusan Pertubuhan, Perkongsian Pintar dan Penyampaian 'Mock Cheque' Geran Pertubuhan Prihatin Komuniti (GPPK) yang turut dihadiri Pengarah RoS Melaka Nurhafidah Ali.

Terdahulu, beliau berkata RoS meluluskan permohonan GPPK kepada 831 persatuan berdaftar yang melibatkan peruntukan lebih RM8 juta setakat ini, daripada keseluruhan peruntukan berjumlah RM10 juta yang disediakan kerajaan bagi fasa pertama geran berkenaan, sehingga tarikh tutup pada 31 Okt ini.

Beliau berkata daripada jumlah itu, pihaknya meluluskan permohonan 76 pertubuhan di Melaka dengan nilai lebih RM760,000.

-- BERNAMA